De vil betale deg for å lese nyheter

SATSER PÅ NYHETER:  Daniel Skogstad (til venstre), Jonas Borchgrevink og Victoria Vikne Wetting.

SATSER PÅ NYHETER: Daniel Skogstad (til venstre), Jonas Borchgrevink og Victoria Vikne Wetting. Foto:

Av
Artikkelen er over 3 år gammel

Unge gründere med nyhetsapp som er mer populær enn VG.

DEL

Tirsdag denne uka lanserte gründer Jonas Borchgrevink (25) fra Tønsberg nyhetsappen Tailored Message med kampanjer på Facebook og Instagram. Ett døgn senere er appen blitt lastet ned 1200 ganger.

- Det tok helt av i går, og det er tydelig at vi har truffet bra med produktet. Selv om Tailored Message bare er blitt markedsført på sosiale medier, er den nå nummer én kategorien nyhetsapper i Appstore, langt foran VG og Aftenposten, sier Borchgrevink til Nettavisen.

LES FLERE SAKER FRA VESTVIKEN24.NO

 Samler viktige nyheter i én app

25-åringen, som står bak bitcoinnyhetssiden CryptoCoinsNews og IT-nyhetssiden Hacked.com og som har tjent godt med penger på bitcoininvesteringer, forteller at han fikk ideen til Tailored Message for to år siden.

Konseptet er som følger: En redaksjon bestående av ham selv, Victoria Vikne Wetting (20) og Daniel Skogstad (23), samler inn det de mener er de beste og viktigste nyhetene fra norske og utenlandske nyhetskanaler og mediehus, og gjør artiklene tilgjengelige for brukerne i appen.

Victoria Vikne Wetting er for øvrig også fra Tønsberg.

Tailored Message gir brukerne en blanding av viktige og populære nyheter.

- Vi jobber fra morgen til kveld med å lese nyheter og plukke ut de som har stor nyhetsverdi, holder høy kvalitet eller er svært populære. Brukerne våre skal kun trenger å forholde seg til én applikasjon for å holde seg oppdatert. Det kommer godt med dersom man har en travel studie- eller arbeidshverdag, sier Borchgrevink.

- Vi synes de nåværende nyhetsapplikasjonene er for kjedelige og tungvinte å benytte. Vi ønsket oss en app hvor man kan abonnere på ulike kategorier i stedet for å måtte velge en spesifikk avis. En app som samler de nyhetene man ønsker å lese og gjør det morsomt å holde seg oppdatert, fortsetter Borchgrevink.

LES OGSÅ: Slik snudde Øyvind hele bransjen på hodet - og omsetter for mange millioner

Skal tjene penger på nettbutikk

Ifølge Borchgrevink er et annet mål med appen å øke mobiltrafikken til Norges beste nyhetsartikler, uavhengig av hvilket mediehus som har produsert dem.

- Folk fortjener å oppdage de virkelig gode artiklene som ofte går en hus forbi, og de gode artiklene fortjener den trafikken de kan få. Vi verdsetter god journalistikk.

Appen er gratis for både brukere og nyhetstilbydere, og de tre gründernes forretningsidé er å tjene penger på en butikk i appen der annonsører kan vise frem produktene sine.

- Brukerne får poeng når de bruker appen og leser nyheter. Poengene kan benyttes på produkter, tjenester og konkurranser i appens butikk, sier Borchgrevink, som forteller at Tailored Message i 2016 skal dele ut produkter til mer enn en halv million kroner til brukerne.

LES OGSÅ: Fall i både opplag og lesertall, men sjefen ser lys i enden av tunnelen

Har investert 1 million

Gründertrioen har så langt ingen annonsører på plass, og Borchgrevink har selv kjøpt inn produktene som tilbys i butikken. Når man tar med om lag 500.000 kroner i utviklingsutgifter, har Borchgrevink spyttet inn ca én million kroner fra egen lomme i prosjektet.

- Jeg har én million kroner til i bakhånd, men vi skal ha møter med potensielle investorer til uken, sier Borchgrevink, som forteller at investeringsmidlene hans stammer fra inntekter fra spekulasjon i bitcoinvaluta og bitcoinsiden han står bak.

- CryptoCoinsNews av verdens ledende nyhetssider for bitcoin og andre cryptocurrencies med over 400.000 unike besøkende i måneden. Jeg har et team bestående av ti frilansjournalister og en redaktør, sier Borchgrevink.

Tailored Message ble softlansert i Appstore i februar, men ble offisielt lansert i går etter en oppgradering basert på tilbakemeldinger fra testgruppen.

Appen blir tilgjengelig på Android-telefoner i slutten av april.

Artikkeltags