Knallår for Vestfold-avisene: – Bidrar til å gjøre produktet vårt enda bedre for leserne

OPPKLAGSVEKST: Alle mediehusene i Vestfold hadde opplagsvekst i fjor, konstaterer Øyvind Bladt Hagen, regiondirektør for Amedias aviser i Vestfold.

OPPKLAGSVEKST: Alle mediehusene i Vestfold hadde opplagsvekst i fjor, konstaterer Øyvind Bladt Hagen, regiondirektør for Amedias aviser i Vestfold. Foto:

Artikkelen er over 1 år gammel

– 2017 ble et veldig bra år for Vestfold-avisene. Og vi kommer til å levere gode tall også i 2018, sier Amedias regiondirektør for Buskerud og Vestfold, Øyvind Bladt Hagen, til vestviken24.no.

DEL

Alle de tre største Amedia-avisene i fylket hadde positiv resultatutvikling fra 2016 til 2017. Tønsbergs Blad økte sitt resultat før skatt fra 25,5 til 28,6 millioner. Østlands-Posten økte fra 9,6 til 11,7 millioner og Sandefjords Blad fra 13,4 til 14 millioner kroner. Det viser regnskapene som nå foreligger hos Brønnøysundregistrene.

Knallår for TB

– Knallår, lyder oppsummeringen fra Sigmund Kydland, sjef for Tønsbergs Blad, den største avisen i fylket.

– Så langt ser også 2018 veldig bra ut. Bildet er det samme som i fjor: Vi er attraktive i reklamemarkedet og har samtidig en positiv utvikling på abonnementssiden. Samlet kompenserer TB nesten fallet i reklameinntekter med økte brukerinntekter. Resten kompenseres med reduserte kostnader, sier Sigmund Kydland.

INNTEKTSØKNING: - Den sterke økningen i digitale brukerinntekter viser at vi har nyheter som interesserer folk i lokalområdet, sier Sigmund Kydland, ansvarlig redaktør og administrerende direktør i Tønsbergs Blad.

INNTEKTSØKNING: - Den sterke økningen i digitale brukerinntekter viser at vi har nyheter som interesserer folk i lokalområdet, sier Sigmund Kydland, ansvarlig redaktør og administrerende direktør i Tønsbergs Blad. Foto:

Øyvind Bladt Hagen gleder seg veldig over at avisene har mistet færre papirabonnenter enn fryktet.

LES OGSÅ: Amedia eier de dominerende mediehusene i Vestfold. Nå har konsernet doblet overskuddet

– I tillegg får avisene stadig flere digitale abonnenter. Alle mediehusene hadde opplagsvekst i fjor, når vi legger sammen digitale abonnenter og papirabonnenter. Og trenden er at leserøkonomien blir stadig viktigere for mediehusene, sier han.

Stadig flere digitalabonnenter

Økning i antallet digitalabonnenter i 2017:

- Tønsbergs Blad: Ca. 1.600 nye

- Sandefjords Blad: Ca. 1.200 nye

- Østlands-Posten: Ca. 900 nye

- Gjengangeren: Ca. 500 nye

Papiravisen fortsatt viktig

Annonseinntektene viser synkende tendens, men avisene i Vestfold har allikevel klart å opprettholde et bra annonsetrykk.

– Papiravisene står seg bra, og er fortsatt viktige produkter for leserne, sier regiondirektøren.

På kostnadssiden merket avisene i 2017 fortsatt effekter av de store kostnadsreduksjonene som ble gjennomført i 2014 og -15.

– Vil det fortsatt være tøffe tider for mediehusene?

LES OGSÅ: 7 av 10 har aviser som viktigste nyhetskilde

– Ja, det vil nok det. Færre mennesker gjør de samme oppgavene som før. Og vi er utsatt på annonsesiden. Inntektene faller hvert år. Det er viktig at vi klarer å balansere dette med flere abonnenter, sier regiondirektør Øyvind Bladt Hagen til vestviken24.no.

Sigmund Kydland sier at Tønsbergs Blad fortsatt er i en stor omstillingsprosess.

Nye journalister

– Vi har inntektsfall, men har klart å kompensere for dette med reduserte kostnader. Men også framover må vi være opptatt av å jobbe smartere.

Resultatet for 2017 ga avisen handlefrihet.

– Vi har nylig ansatt to journalister, og er i ferd med å ansette en til. Det bidrar til å gjøre produktene våre enda bedre. Den sterke økningen i digitale brukerinntekter viser at vi har nyheter som interesserer folk i lokalområdet. Vårt mål er at Tønsbergs Blad nå skal være like relevant på mobil og PC som den tidligere var på papir, sier TB-sjef Sigmund Kydland til vestviken24.no.

Vestfold-avisene (Amedia) 2017

  • Tønsbergs Blad AS: Omsetning 137,7 (139,4) millioner kroner. Resultat før skatt 28,6 (24,4) millioner kroner. Opplagsinntekter 66,1 (62,8) millioner kroner. Annonseinntekter 65,3 (70,4) millioner kroner.
  • Sandefjords Blad AS: Omsetning 70,9 (73,3) millioner kroner. Resultat før skatt 14 (13,4) millioner kroner. Opplagsinntekter 35,2 (33,5) millioner kroner. Annonseinntekter 34,6 (38,7) millioner kroner.
  • Østlands-Posten AS: Omsetning 66,9 (68,9) millioner kroner. Resultat før skatt 11,7 (9,6) millioner kroner. Opplagsinntekter 35,7 (33) millioner kroner. Annonseinntekter 30 (34,8) millioner kroner.
  • Gjengangeren AS: Omsetning 29,7 (30,2) millioner kroner. Resultat før skatt 1,7 (2) millioner kroner. Opplagsinntekter 16,7 (15,2) millioner kroner. Annonseinntekter 11,9 (13,9) millioner kroner.
  • Jarlsberg Avis AS: Omsetning 13,5 (14,2) millioner kroner. Resultat før skatt 1,3 (1,7) millioner kroner. Opplagsinntekter 7 (6,5) millioner kroner. Annonseinntekter 5,6 (6,8)millioner kroner.
  • Lokalavisen Øyene AS:  Omsetning 8 (7,8) millioner kroner. Resultat før skatt 557.000 (610.000) kroner. Opplagsinntekter 3,8 (3,6) millioner kroner. Annonseinntekter 3,6(3,6) millioner kroner.

(2016-tall i parentes)

 

Vestfold-avisene (Amedia) 2017

  • Tønsbergs Blad AS: Omsetning 137,7 (139,4) millioner kroner. Resultat før skatt 28,6 (24,4) millioner kroner. Opplagsinntekter 66,1 (62,8) millioner kroner. Annonseinntekter 65,3 (70,4) millioner kroner.
  • Sandefjords Blad AS: Omsetning 70,9 (73,3) millioner kroner. Resultat før skatt 14 (13,4) millioner kroner. Opplagsinntekter 35,2 (33,5) millioner kroner. Annonseinntekter 34,6 (38,7) millioner kroner.
  • Østlands-Posten AS: Omsetning 66,9 (68,9) millioner kroner. Resultat før skatt 11,7 (9,6) millioner kroner. Opplagsinntekter 35,7 (33) millioner kroner. Annonseinntekter 30 (34,8) millioner kroner.
  • Gjengangeren AS: Omsetning 29,7 (30,2) millioner kroner. Resultat før skatt 1,7 (2) millioner kroner. Opplagsinntekter 16,7 (15,2) millioner kroner. Annonseinntekter 11,9 (13,9) millioner kroner.
  • Jarlsberg Avis AS: Omsetning 13,5 (14,2) millioner kroner. Resultat før skatt 1,3 (1,7) millioner kroner. Opplagsinntekter 7 (6,5) millioner kroner. Annonseinntekter 5,6 (6,8)millioner kroner.
  • Lokalavisen Øyene AS:  Omsetning 8 (7,8) millioner kroner. Resultat før skatt 557.000 (610.000) kroner. Opplagsinntekter 3,8 (3,6) millioner kroner. Annonseinntekter 3,6(3,6) millioner kroner.

(2016-tall i parentes)

Artikkeltags