Aviseier Amedia: Kutter kraftig i Tønsberg

Torsdag morgen orienterte konserndirektør Pål Eskås de ansatte i Tønsberg om at de fleste vil miste jobben i løpet av noen år.

Torsdag morgen orienterte konserndirektør Pål Eskås de ansatte i Tønsberg om at de fleste vil miste jobben i løpet av noen år. Foto:

Artikkelen er over 2 år gammel

Innen 2020 skal antallet årsverk ved Amedia Annonseproduksjon i Tønsberg være redusert fra nesten 60 til 11. Det er klart etter at styret i selskapet og de ansatte ble informert torsdag morgen.

DEL

Torsdag kl. 09.00 ble det avholdt styremøte i Amedia Annonseproduksjon i Tønsbergs Blad lokaler på Brygga. Et møte styreleder og konserndirektør Pål Eskås sa han overhodet ikke hadde kjennskap til da vestviken24.no kontaktet ham om saken ett døgn tidligere.

Oppsigelser?

Etter styremøtet ble de ansatte informert om de omfattende kuttene som skal gjennomføres de nærmeste årene. Det er ifølge Eskås ikke avklart om kuttene skal gjennomføres i form av oppsigelser.

LES OGSÅ: Amedia-utredning: Anbefaler kutt av 46 årsverk i Tønsberg

– Det er jeg, som konserndirektør i Amedia og ansvarlig for annonseproduksjonen, som har tatt beslutningen om annonseproduksjonens framtid. Denne beslutningen informerte jeg styret og de ansatte om torsdag morgen, forteller han.

Leder for grafisk klubb ved annonsesenteret i Tønsberg, Else Marit Larsen, sier at de ansatte reagerte forskjellig på den triste nyheten torsdag morgen.

– Mange er lei seg

– Mange er veldig lei seg, og kan ikke forstå at det er en riktig beslutning som er tatt. Personlig kan jeg ikke stille meg bak beslutningen, sier Larsen som også er ansattrepresentant i styret for selskapet.

– Den informasjonen vi fikk i dag tydeliggjorde ikke godt nok begrunnelsen for kuttene i Tønsberg. Det virker som om denne beslutningen er tatt for lenge siden. Målinger og fakta er basert på tall for 2015 og ikke for 2016, hvor effektiviteten har økt kraftig i Tønsberg, basert på ny produksjonsplattform i annonseproduksjonen.

- De har bare vært opptatt av økonomi, ikke kompetanse, mener klubbleder Else Marit Larsen.

- De har bare vært opptatt av økonomi, ikke kompetanse, mener klubbleder Else Marit Larsen. Foto:

Beslutningen de ble informert om torsdag er helt i tråd med den anbefalingen vestviken24.no kunne fortelle om torsdag morgen.

Fremtidens hovedkvarter for annonseproduksjon i Amedia blir å finne i Harstad. All produksjon av papiravisannonser skal før 2020 være flyttet fra Tønsberg til Harstad. I Tønsberg vil det bare være igjen et lite antall medarbeidere som produserer digitale annonser.

Kan bli verre eller bedre

– Måltallet for ansatte i Tønsberg i 2020 er 11. Men verden kan se verre eller bedre ut når den tid kommer. Vi må derfor vurdere situasjonen fortløpende i forhold til markedet, sier Pål Eskås.

LES OGSÅ: Solgt for 11 mill. under prisantydning

Han ønsker ikke å si noe om hvordan bemanningskuttene i Tønsberg vil bli gjennomført. Om de ansatte vil bli sagt opp eller om de vil bli tilbudt nye jobber i Harstad.

– Den videre prosessen er det administrasjonen og styret i Amedia Annonseproduksjon som skal håndtere, sier han.

Utgangspunktet for beslutningen han har tatt er at annonsevolumet i Amedia og bransjen for øvrig er sterkt fallende.

Vi ser for oss en ikke ubetydelig nedgang i etterspørselen etter papirannonser de kommende årene. Det er det som gjør kostnadssituasjonen veldig utfordrende.

Felles ledelse

I beslutningen han har tatt ligger det også at senteret i Harstad og den lille gjenværende produksjonen i Tønsberg skal ha felles ledelse.

Styreleder og konsendirektør Pål Eskås kunne torsdag ikke si om ansatte i Tønsberg blir sagt opp.

Styreleder og konsendirektør Pål Eskås kunne torsdag ikke si om ansatte i Tønsberg blir sagt opp. Foto:

– Dette må vi få på plass i løpet av nær framtid.

Med sine avdelinger i Tønsberg og Harstad produserer Amedia i dag annonser til totalt 86 aviser, blant annet de seks avisene konsernet eier i Vestfold. I Tønsberg har det altså vært ca. 60 ansatte, i Harstad ca. 20. Kostnadene for avdelingen i Tønsberg har vært drøyt 50 millioner kroner pr. år. Kostnadene i Harstad ca. 12 millioner.

Rimeligere i Harstad

Generelt er kostnadsnivået mye lavere i Harstad enn i Tønsberg. Dette gjelder ikke bare lønnsnivået, men også arbeidsgiveravgiften, som er ni prosent lavere, 5,1 prosent i Nord-Norge og 14,1 prosent i sør.

Utgangspunktet for å utrede fremtidens annonseproduksjonen er altså fallende annonsevolum i det store lokalaviskonsernet. Amedia har satt seg som mål å nær halvere kostnadene for annonseproduksjonen innen 2020.

– I utredningen har dere vurdert fire fremtidsscenarioer. Hvorfor har ikke en samling av hele annonseproduksjonen i Tønsberg vært blant alternativene?

Mange modeller

-Vi har vurdert mange ulike modeller. Våre hovedmål  har vært å opprettholde gode tjenester for kundene, samtidig som vi ivaretar behovet for å spare kostnader, sier Pål Eskås.

Klubbleder Else Marit Larsen mener det er helt uforsvarlig at samling av all annonseproduksjon i Tønsberg ikke har vært et aktuelt alternativ i utredningen.

– Dette har vært etterspurt fra vår side i flere av drøftelsesmøtene som er blitt avholdt.

Hun er heller ikke sikker på at fallet i papiravisannonser vil bli så sterkt som det ledelsen har lagt til grunn.

– Fallet i 2015 har vært mindre enn forventet. Jeg er glad for at Amedia har besluttet å opprettholde produksjonen av digitale annonser i Tønsberg etter 2020, sier hun.

– Det har i mange år gått bedre med papiravisene enn mange har spådd. Jeg er optimist til det motsatte er bevist, sier Else Marit Larsen til vestviken24.no.

Artikkeltags