Fem av seks Vestfold-aviser øker opplaget

AMEDIA I VESTFOLD: Amedia eier seks lokalaviser i Vestfold, og står i tillegg bak Vestviken24.

AMEDIA I VESTFOLD: Amedia eier seks lokalaviser i Vestfold, og står i tillegg bak Vestviken24. Foto:

Artikkelen er over 2 år gammel

Gjengangeren med størst framgang.

DEL

Tirsdag presenterte Mediebedriftenes Landsforening (MBL) fjorårets opplagstall for avisene. Og blant Vestfolds aviser er det positive trender å spore.

Fem av seks aviser har økt opplaget det siste året. Gjengangeren gjør det best med en nettoøkning på 3,65 prosent.

– Det har aldri vært mer spennende å jobbe i media enn nå. Forandringene er store, drevet av ny teknologi og nye leservaner. Vi som lever av å fortelle historier om Horten og menneskene der, har det siste året jobbet hardt for å tilpasse oss dette. Det er hyggelig at denne målingen gir oss en pekepinn om at det går den riktige veien, sier Audun Bårdseth, ansvarlig redaktør i Gjengangeren.

– Kontinuerlig vekst

Tønsbergs Blad har en liten tilbakegang på 0,89 prosent.

– Dette er en dramatisk forbedring fra fallene tidligere år. Vi kom litt senere opp i fart enn en del andre aviser rundt oss, men i øyeblikket har vi nærmere tusen abonnenter flere enn for tolv måneder siden, sier Sigmund Kydland, ansvarlig redaktør i Tønsbergs Blad.

Østlands-Posten kan vise til en framgang på 0,72 prosent. Ansvarlig redaktør Terje Svendsen er godt fornøyd med utviklingen.

– Det er veldig hyggelige tall, og de bekrefter at stadig flere forholder seg til oss. En ting er opplaget, men vi ser også veldig positivt på økningen i den daglige lesningen på nett. Vi er i kontinuerlig vekst og setter med jevne mellomrom leserekorder, senest i forrige uke, sier Svendsen.

Økning for første gang på tolv år

Det er på det digitale at veksten kommer. Papiropplaget sank i gjennomsnitt med 7,8 prosent, men digitalopplaget økte med 8,6 prosent.

Totalt hadde 41 prosent av de 228 titlene i undersøkelsen opplagsvekst i 2016. For Amedia, som eier samtlige Vestfold-aviser, kunne 48 av 62 lokalaviser vise til vekst.

Det er faktisk første gang på tolv år at opplagstallene viser vekst for Amedias aviser.

– Framgangen er et resultat av endret strategisk fokus i Amedia hvor hovedfokus er en bevisst satsing på god og relevant lokaljournalistikk. Vi arbeider systematisk med å levere attraktivt lokalt innhold i alle våre lokalaviser. Det er dyktige og engasjerte medarbeidere i redaksjoner over hele landet som skaper det unike innholdet som resulterer i en kraftig abonnementsvekst, sier Amedia-konsernsjef Are Stokstad.

AvisNetto totalt 2016Endring netto opplagPapir totalt 2016Digitalt totalt 2016Endring netto (prosent)
Gjengangeren6 1932265 5776 1353,65 %
Øyene3 642723 4733 4561,98 %
Jarlsberg Avis3 864733 6003 7911,89 %
Østlands-Posten11 289819 92111 1690,72 %
Sandefjords Blad11 086599 42510 9830,53 %
Tønsbergs Blad20 661–18318 15920 434-0,89 %

Dette betyr tallene:

Netto totalt: Gjennomsnittlig antall kjøpere av én utgave gjennom hele 2016.
Papir totalt: De som enten har abonnement kun på papir, eller både papir og digitalt.
Digitalt totalt: De som kun har digitalt abonnement, eller både papir og digitalt.

Artikkeltags