Her er nyhetskanalen som gir vekst for avisene i Vestfold

SNART STØRRE: De seks lokale mediehusene i Vestfold opplever at mobil snart er en større nyhetskanal enn papir.

SNART STØRRE: De seks lokale mediehusene i Vestfold opplever at mobil snart er en større nyhetskanal enn papir. Foto:

Artikkelen er over 2 år gammel

En kanal skiller seg ut og gir brukervekst for lokalavisene i Vestfold. Østlands-Posten og Tønsbergs Blad er blant avisene i landet med best utvikling.

DEL

Mer enn åtte av 10 leser nyheter fra norske mediehus daglig, viser ferske tall fra organisasjonen Mediebedriftene.

I Vestfold eier Amedia seks lokale mediehus, Sandefjords Blad, Østlands-Posten, Gjengangeren, Jarlsberg, Øyene og Tønsbergs Blad.

Sistenevnte er også utgiverselskapet bak Vestviken24, som utgis i samarbeid med de andre lokale mediehusene.

Samlet leses Vestfold-avisene av 179.100 mennesker daglig. Og kanalen som er på vei til å bli den største, er mobil.

LES FLERE SAKER FRA VESTVIKEN24.NO

– Veldig fornøyde

Avisenes offisielle lesertall måles to ganger årlig. Tallene som ble sluppet torsdag, viser at 61 prosent av befolkningen leser nettaviser hver dag, mens papiravisene leses av 46 prosent.

Det betyr at mobil lesning snart er større enn papir. Avisenes mobile utgaver leses daglig av 43 prosent, en økning på nesten åtte prosent.

– Vi er veldig fornøyde med dagens tall. Papiravisa holder godt stand, og er veldig viktig for svært mange. Samtidig har vi sterk vekst på mobil,nesten 6000 flere enn sist. Det viser at nært og lokalt innhold er viktig, og at vår journalistikk treffer leserne på både lesebrett og mobil, sier Sigmund Kydland, som er ansvarlig redaktør og administrerende direktør i Vestfolds største mediehus, Tønsbergs Blad.

LES OGSÅ: Millionene ruller inn for Amedias aviser i Vestfold

ØP og TB vokser mest

Tønsbergs Blad har nå 72.300 lesere, 24.900 av dem på mobil. Sandefjords Blad er nummer to i lesertall, med 9.500 mobil-lesere og et totalt brukerunivers på 35.000.

Østlands-Posten i Larvik er nummer tre med totalt 34.900 brukere, fulgt av Gjengangeren i Horten med 17.500, Øyene på Nøtterøy og Tjøme med 10.200 og Jarlsberg i Holmestrand med 9.200.

Målt mot 2016 går fire av seks aviser opp i antall lesere, en trend få aviser i Norge opplever. Sandefjords Blad faller med 1 prosent, Øyene med 1,8.

Mest positiv vekst har Østlands-Posten med en økning på 3.900 lesere. Tønsbergs Blad øker med 2.300.

Medier24.no har laget en samletabell over endringene i lesere målt i antall tusen. Den viser at flertallet av norske aviser mister lesere.

I den riktige enden av denne tabellen er to av Vestfold-avisene. Østlands-Posten har den fjerde beste utviklingen i Norge. Tønsbergs Blad er nummer syv. På plass nummer 14 finner vi Gjengangeren.

Vestviken24.no har for øvrig ingen daglig papirutgave, men utgis kun digtalt, med unntak av tre årlige magasinutgivelser. Dermed er ikke næringslivsavisen i Vestfold med på de offisielle målingene. Men trafikktall viser et gjennomsnitt på oppunder 40.000 lesere hver uke.

LES OGSÅ: Fem av seks Vestfold-aviser øker opplaget

(saken forsetter under bildet)

REDAKTØRER: Fra venstre Sigmund Kydland (Tønsbergs Blad), Steinar Ulrichsen (Sandefjords Blad), Audun Bårdseth (Gjengangeren), Pål Nordby (Jarlsberg) og Terje Svendsen (Østlands-Posten).

REDAKTØRER: Fra venstre Sigmund Kydland (Tønsbergs Blad), Steinar Ulrichsen (Sandefjords Blad), Audun Bårdseth (Gjengangeren), Pål Nordby (Jarlsberg) og Terje Svendsen (Østlands-Posten).

– Når nye lesergrupper

Steinar Ulrichsen er ansvarlig redaktør og daglig leder i Sandefjords Blad. Han kommenterer egne tall slik:

– Det har vært riktig å jobbe mye med å forbedre de lokale nyhetstjenestene på mobil. Her når vi stadig nye lesergrupper.

– Tallene er selvfølgelig veldig gledelige. Men de er heldigvis ikke overraskende. Dette er helt i tråd med de vi selv måler av lesing hver dag. Vi har en flott gjeng her på huset som hver dag lager variert og relevant journalistikk fra lokalsamfunnet, sier ansvarlig redaktør og daglig leder Terje Svendsen i Østlands-Posten.

Også Jarlsbergs redaktør Pål Nordby jobber med å tilpasse seg til lesernes nye og mobile vaner:

– At snart halvparten av leserne våre er heldigitale, og at mobilen er den alltid tilgjengelige nyhetskanalen hele døgnet, gjør at Jarlsberg i enda større grad vil fokusere på best mulig og raskest mulig nyhetsflyt av lokale saker når det skjer der det skjer. Antallet som leser oss på nett er firedoblet i løpet av de siste to årene, så tendensen er tydelig.

Gleder seg over vekst

Kollega Audun Bårdseth i Gjengangeren gleder seg over vekst.

– En styrket posisjon i lesermarkedet gir oss trygghet for den videre utviklingen, digitalt og på papir. Vi skal være nummer én på nyheter i Horten, enten du liker å hente oss i postkassa eller lese oss på mobiltelefonen, sier Bårdseth.

Administrerende direktør Randi S. Øgrey i Mediebedriftene mener norsk journalsitikk fortsatt står sterkt.

- Den daglige dekningen på 82 prosent viser dette tydelig. Det var forventet at lesertallene for papiravisene ville falle, men det er positivt at innholdet stadig oftere leses på mobile flater. Derfor er det gledelig at våre medlemmer satser på godt norsk digitalt innhold, sier Randi S. Øgrey adm. dir. i MBL.

Artikkeltags