Ingen bedrifter tror de er dårligere enn snittet på miljø og gjenvinning

7 AV 10 BEDRE ENN SNITTET? I alle fall om man spør bedriftene selv.

7 AV 10 BEDRE ENN SNITTET? I alle fall om man spør bedriftene selv. Foto:

Artikkelen er over 3 år gammel

Miljøundersøkelse viser at norske bedrifter har i overkant god tro på seg selv.

DEL

Miljøfokuset i samfunnet blir stadig større, men hvor sterkt står det hos norske bedrifter? Skal man tro bedriftene selv, jobbes det godt. Men stemmer det, eller er bedriftene i overkant selvtilfredse?

Rock IT har kartlagt 100 norske bedrifter for Grønt Punkt. Der kommer det fram at 70 prosent av de miljøansvarlige i bedriftene mener de er bedre enn bransjesnittet når det kommer til miljø og gjenvinning. Og kanskje enda mer oppsiktsvekkende: Ingen mener de er dårligere enn gjennomsnittet i sin bransje.

LES FLERE SAKER FRA VESTVIKEN24.NO

– Det er jo en kjent sak at det er typisk norsk å være god, men jeg har litt vondt for å tro at absolutt ingen bedrifter er dårligere enn sine konkurrenter på avfallssortering. Her er det nok enkelte som har litt for høye tanker om miljøinnsatsen sin, humrer Jaana Røine, administrerende direktør i Grønt Punkt Norge i en pressemelding.

Undersøkelsen kan sammenliknes med undersøkelser blant sjåfører fra 2009. Der mener kun tre prosent at de er dårligere enn gjennomsnittsjåføren, mens to av tre mener de er bedre enn snittet.

Samtlige fornøyd med egen innsats

Miljøundersøkelsen bekymrer Arild Hermstad, leder i Framtiden i våre hender.

– Det sies at god samvittighet kan være en god spore til videre miljøinnsats, men her ser det dessverre ut til at det er motsatt. Bedriftene oppfatter seg som bedre enn de er, og altfor mange ser ut til å slå seg til ro med dagens lite miljøvennlige drift, sier han.

For i samme undersøkelse svarer samtlige at de er ganske eller svært godt fornøyd med innsatsen som legges ned i bedriften for å samle inn og gjenvinne emballasje. Allikevel mener én av fire at det er et stort urealisert potensial for gjenvinning i deres bedrift.

LES OGSÅ: Klimasmarte kuer kan gi like mye mat med mindre promp

– Holder ikke med avfallssortering

Røine tror bedrifter misforstår hva det vil si å være miljøvennlig og ta ansvar.

LES OGSÅ: Inn i det europeiske markedet med verdens største forskningsprogram

– Det holder ikke å bare ha etablert en avfallssorteringsløsning i produksjonslokalet. Det er nå over 20 år siden næringslivet gikk sammen om å finansiere en frivillig returordning for emballasje, men fremdeles er det et betydelig antall bedrifter som velger å la andre betale for emballasjen de sender ut på markedet. Jeg vil si dette bryter med den norske tankegangen om likhet og rettferdighet, sier Røine.

Artikkeltags