Avinor mener luftfarten kan kutte 30 prosent av utslippene innen 2030

VIKTIGST: Fornyelse av fly og investering i ny teknologi er de aller viktigste bidragene til lavere miljøutslipp. For å redusere utslippene ytterligere må bærekraftig biodrivstoff erstatte dagens fossile drivstoff.

VIKTIGST: Fornyelse av fly og investering i ny teknologi er de aller viktigste bidragene til lavere miljøutslipp. For å redusere utslippene ytterligere må bærekraftig biodrivstoff erstatte dagens fossile drivstoff. Foto:

Av
Artikkelen er over 1 år gammel

I 2030 kan 30 prosent av alt flydrivstoff være bærekraftig – om politikerne legger til rette for det, mener Avinor. 

DEL

Det kommer fram i en rapport som rådgivningsselskapet Rambøll legger fram tirsdag under Arendalsuka.

Rapporten viser at 400 millioner liter, eller 30 prosent, av alt flydrivstoff som fylles på Avinors lufthavner, kan være bærekraftig innen 2030.

– Det er mulig å oppnå 30 prosent utslippskutt ved å satse skikkelig på bærekraftig biodrivstoff, sier konsernsjef Dag Falk-Petersen i Avinor.

Det vil i tillegg kunne skape nye virksomheter og arbeidsplasser i Norge, mener han.

LES FLERE SAKER FRA VESTVIKEN24.NO

Trenger alt av biodrivstoff

En samlet norsk luftfartsbransje har fått utredet hva som må gjøres for å redusere klimagassutslippene. Fornyelse av fly og investering i ny teknologi er de aller viktigste bidragene til lavere miljøutslipp. For å redusere utslippene ytterligere må bærekraftig biodrivstoff erstatte dagens fossile drivstoff.

Men om dette skal kunne oppnås, må politikerne på banen, understreker aktørene i luftfarten.

– Myndigheter og politikere må legge til rette for en skikkelig satsing på kommersiell produksjon av biodrivstoff i Norge med økonomiske insentiver som virker, sier administrerende direktør Torbjørn Lothe i NHO Luftfart.

– Det bærekraftige biodrivstoffet må dessuten gå til luftfarten som i dag ikke har andre teknologiske alternativer, understreker NHO-direktøren, og peker på at biltrafikken har andre alternativer.

Han sier politikerne i tillegg må bruke de avgiftene flyselskapene betaler, på miljøtiltak.

– Slik oppnår vi et kommersielt marked for produksjon av biodrivstoff til luftfarten så fort som mulig.

LES OGSÅ: Håver inn på disse flyene

Øremerkes luftfarten

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) sier regjeringen er positive til initiativet om å legge til rette for utvikling av mer biodrivstoff.

– Det å jobbe for å redusere utslipp er bra. Vi har støttet opp om Avinors strategi til utvikling av bærekraftig drivstoff, sier statsråden til NTB.

Når det gjelder nøyaktig hvordan det skal legges opp, om det er med påbud, avgiftsreduksjoner eller innbetaling til fond, har ikke regjeringen konkludert ennå.

– Biodrivstoff er et viktig bidrag på kort og mellomlang sikt. Vi ser også på om batteriteknologi kan bidra til å redusere utslippene i lufttrafikken, sier Solvik-Olsen.

Samferdselsministeren sier regjeringen ikke har konkludert om avgiftene flyselskapene betaler må øremerkes lufttrafikken.

– Men jeg representerer et parti som ofte er positive til å øremerke miljøavgifter, sier Solvik-Olsen.

ANB/NTB

Artikkeltags