Forbrukerrådet storfornøyd etter DNB-kjennelse

DNB har hovedkontor i Bjørvika i Oslo sentrum. Foto: Terje Pedersen / NTB scanpix

DNB har hovedkontor i Bjørvika i Oslo sentrum. Foto: Terje Pedersen / NTB scanpix

Av

– En historisk seier for norske forbrukere, mener Forbrukerrådets direktør Randi Flesland om Oslo tingretts kjennelse i DNB-saken.

DEL

Flesland er strålende fornøyd etter at Forbrukerrådet fikk rettens medhold i at saken kan føres som et gruppesøksmål.

– Nå er 180.000 kunder ett skritt nærmere å få tilbake 690 millioner kroner de har betalt for en tjeneste som ikke er levert, sier hun.

Medhold for gruppesøksmål

Retten ga medhold i at kundene kan være representert ved Forbrukerrådet. Det siste er viktig for at søksmålet i det hele tatt lar seg gjennomføre, poengterer forbrukerdirektøren.

– Det er en umulighet at 180.000 personer skal saksøke enkeltvis. De har kjøpt samme produkt og betalt samme gebyrsats, og det er naturlig at man ser søksmålet samlet, sier hun.

– DNB forsøkte å blokkere muligheten for at denne saken skulle prøves som gruppesøksmål, men der fikk vi rettens medhold. Retten skriver at gruppesøksmålsinstituttet er laget nettopp for denne typen saker, tilføyer hun.

– Betalte for aktiv forvaltning

Kjernen i saken er at kundene og Forbrukerrådet mener at de har betalt for en mer aktiv fondsforvaltning enn de fikk. Dette er et viktig spørsmål å få avklart, mener Flesland.

– Vi i Forbrukerrådet er svært opptatt av denne typen prinsipielle saker, blant annet fordi stadig flere får pensjonen sin på fondslignende ordninger.

DNB har nå to ukers frist til å anke kjennelsen. Når et gruppesøksmål eventuelt kan komme for retten, er for tidlig å si.

– Vi er helt klare til å kjøre saken. Det er ikke spesielt komplisert. Det som er utfordrende, er at det er snakk om så mange kunder. Vi må klare å holde 180.000 informert, sier Flesland.

Artikkeltags