«Bastø II» og «Bastø III» skulle redde samband på Vestlandet – det gikk ikke helt som planlagt

RESERVELØSNING: Bastø III skulle være redningen for ferjeselskapet Torghatten Nord, når de selv ikke hadde fått sine nye ferjer. Sånn gikk det ikke.

RESERVELØSNING: Bastø III skulle være redningen for ferjeselskapet Torghatten Nord, når de selv ikke hadde fått sine nye ferjer. Sånn gikk det ikke. Foto:

Torghatten Nord – søsterselskapet til Bastø Fosen – skulle overta en strekning fra Halhjem til Sandvikvåg fra og med nyttår, men ferjene var ikke klare. Da fikk de tilsendt «Bastø II» og «Bastø III» fra Horten-Moss.

DEL

Løsningen for Torghatten Nord ble å leie inn ferjer mens de venter på at de bestilte ferjene skal bli leveringsklare fra rederiet. Bastø II og Bastø III skulle sammen med to ferjer fra Fjord1 trafikkere strekningen, skriver NRK.

Det er bare noen dager siden, men allerede har de måttet innstille rundt 20 avganger. Onsdag ble det nemlig oppdaget at Bastø III hadde en defekt ventil på en motor. Å skaffe en reservedel viste seg å være vanskelig, og man trodde først at denne måtte skaffes helt fra Amsterdam. Senere viste det seg at en lik reservedel var å oppdrive i Bømlo.

Administrerende direktør Torkild Torkildsen sier til NRK at selskapet har et godt samarbeid både med Fjord 1 og søsterselskapet Bastø Fosen. Han vil ikke kommentere hva de har betalt for å leie fergene, eller om de vil kreve avslag fra Bastø Fosen f or feilen på Bastø III.

– Veldig synd

– Det var veldig synd at noe slikt skulle skje allerede på dag tre, men vi må tenke på sikkerheten til passasjerene. I det store og det hele synes vi det har gått bra. Det har vært noen utfordringer, men vi tar det på strak arm for at publikum ikke skal bli rammet, sier driftssjef i Torghatten Nord, Reidar Fredriksen, til NRK.

For de som har frekventert sambandet Horten-Moss de senere årene, kan vanskelig ha unngått å få med seg at «Bastø III» har vært en av de. De senere årene har tekniske problemer som et utall ganger har ført til forsinkelser og instillinger:

I desember 2017 gjorde problemer med hydraulikken at nedkjøringsluka bilene på nedre dekk bruker for å komme seg ut, ikke virket som den skulle. Det endte med at alle bilene som stå på nedre dekk, måtte rygge opp på neste dekk for å komme seg ut.

Som ikke det var nok, har ferga vært gjenstand for flere uheldige hendelser og uhell de siste årene. I desember 2015 smalt «Bastø III» i kaia og fikk skader i skroget,i det som ferjeselskapet kalte «en hendelse».

– God erfaring med Bastø III

Administrerende direktør Øyvind Lund i Bastø Fosen forteller at Bastø III har vært satt inn som reserve på Horten-Moss sambandet ved behov i deler av 2017 og hele 2018.

– Vi opplever Bastø III som en stabil ferge, og har gode erfaringer med den. Det som skjedde på Vestlandet nå var et enkelttilfelle, og dette kan skje, sier han.

Artikkeltags