Kjempesmell for Domino's i Norge

INGEN SUKSESS: Pengene renner ut av Domino's i Norge.

INGEN SUKSESS: Pengene renner ut av Domino's i Norge. Foto:

Av

Norge pekes ut som versting i pizzamarkedet etter et dystert kvartal, men i Vestfold har kjeden gode resultater.

DEL

(Nettavisen) Domino's i Norge har så langt vært alt annet enn en suksess med store tap og få lønnsomme butikker.

Det britiske selskapet Domino's Pizza Group, som kjøpte Dolly Dimple's i 2017, sliter med konkurransen mot markedslederne Peppes og Pizzabakeren og har så langt tapt over 100 millioner kroner.

Slik E24 skriver, er 9 av 47 butikker i Norge er lønnsomme. I andre kvartal tapte pizzakjeden 4,1 millioner pund, rundt 45 millioner kroner.

- Det er et krevende marked og begrenset synlighet fremover. Den svakeste markedet er Norge, men vi så også betydelige tap i Sverige og Sveits, sier konsernsjef David Wild i en pressemelding.

Selskapet viser til at de har ny ledelse i Domino's i Norge og klare planer om å forbedre driften og de finansielle resultatene.

Domino's har 47 butikker med merkevaren Domino's og 10 Dolly Dimple's-butikker.

– Vi har utviklet en betydelig omstillingsplan for virksomheten i Norge, som vi har startet å implementere. Dette innebærer trening av kollegaer for å bedre kvaliteten til pizzaene, ny prisstruktur, markedsføring og bedre vaktordning. Vi vil vurdere utviklingen i første fase ved slutten av året før vi går videre med de nye trinnene i planene, heter det.

Selskapet skriver dessuten ned 1,2 millioner pund som følge av utviklingen i bedriften og «bevegelser i eiendomsbasen». I fjor skrev de ned verdier for 10,2 millioner pund i Norge.

Det vil si at Domino's har tapt nærmere 125 millioner kroner siden oppkjøpet.

Fornøyd med driften i Vestfold

Til Tønsbergs Blad sier Rolf Stavnem, franchisetaker for pizzakjeden i Vestfold og Telemark, at Dominos gjør det godt i Vestfold.

– Vi er fornøyd med utviklingen i våre Domino’s restauranter. Tønsberg og Sandefjord er blant våre største og beste restauranter. Som alltid er juli måned en veldig god salgsmåned i Tønsberg grunnet høy aktivitet på brygga, sier han.

Det er nå lansert ny meny med nye størrelser og priser. Stavnem forteller at pizzakjeden står overfor en spennende høst med aggressive planer.

– Vi har stor tro på det norske markedet og vurderer fortløpende nyetableringer i både Tønsberg og Sandefjord, som begge er byer vi mener bør ha to Domino’s restauranter.

I Larvik er Stavnem foreløpig fornøyd med en restaurant.

LES OGSÅ: Politiet oppfordrer folk til å være på vakt 

LES OGSÅ: Disse bilene er verdt flere titalls millioner kroner. De neste dagene kan du se dem i Vestfold (+)

Artikkeltags