Selskaper skuffet over Komplett-floppen: – Det skjedde liksom aldri noe

OVERRASKET: Komplett Markedsplassen skulle bli stort. I stedet ble hele prosjektet lagt på is, til stor overraskelse blant mange av samarbeidsselskapene.

OVERRASKET: Komplett Markedsplassen skulle bli stort. I stedet ble hele prosjektet lagt på is, til stor overraskelse blant mange av samarbeidsselskapene. Foto:

Flere av Kompletts partnere forteller at de hadde troen på prosjektet da de ble med, men de merket fort at trykket uteble.

DEL

Komplett Markedsplassen skulle bli Nordens svar på Amazon, men i slutten av november ble det offentlig at Komplett la det hele på is, kun et drøyt år etter lanseringen.

Det overrasker partnerne til nettgiganten, skriver E24. Men flere av dem merket at prosjektet begynte å dabbe av i høst.

Én av de 100 partnere Komplett hadde fått med på prosjektet, engrosselskapet Oluf Lorentzen, hadde veldig troen da de gikk inn i det.

– Vi hadde lagt ganske mye ressurser ned for å få systemet opp å gå, sier daglig leder Martin Lorentzen til E24.

I forkant av lanseringen hadde partnerne blitt forespeilet at Markedsplassen skulle bli noe stort. Lorentzen ble fort skuffet over framgangen i prosjektet. De hadde planer om å få tusenvis av matvarer tilgjengelig på plattformen, i steder ble det 19.

– Det skjedde liksom aldri noe, det var bare beskjeden om at nå vi skal satse, dette er planen, men det lå ikke noe trøkk bak det. Når vi underveis spurte om hva som skjedde med våre varer, fikk vi beskjed om at de ikke hadde tid, at det var mye jobb med GDPR, og så sluttet kontaktpersonen vår, før vi fikk den endelige beskjeden om at plattformen ble avviklet, sier Lorentzen til E24.

Han kan også fortelle at Komplett hadde store utfordringer med å liste matvarer på plattformen.

LES OGSÅ (+): To Komplett-sjefer har sagt opp jobben

Ser etter nye markedsplasser

Jernia-sjef Espen Karlsen ble overrasket da han fikk vite om skrinleggingen.

– Det er klart det var overraskende, for oss var dette en fin kanal, selv om vi ikke kom opp i noe stort salgsvolum, sånn sett var det ikke noe voldsomt å snakke om, sier Karlsen til E24.

Komplett har lagt Markedsplassen død enn så lenge, men jobber for å finne ut hvordan de kan utvikle plattformen. Nå kan det se ut til at de bør kjappe seg med å få den opp på beina igjen. Jernia-sjefen er allerede på jakt etter nye steder å selge varene sine.

– Vi er allerede i kontakt med andre markedsplasser om lignende samarbeid. Vi må være der kundene er, det er det viktigste for Jernia, sier Karlsen til E24.

Av de partneren næringslivsnettstedet har snakket med nevnes Finn og Cdon som alternativer.

LES OGSÅ (+): Her forbarmer fisker Kjetil seg over en haltende og tiggende måkeunge. Men et annet dyr skulle han gjerne skutt mange av: – Vanvittig

Skjønner skuffelsen

Konsernsjef Lars Olav Olaussen i Komplett Group skjønner at partnerne er skuffet og overrasket, skriver E24. De skal hele veien ha jobbet for å sikre god kommunikasjon mot partnerne i forbindelse med avviklingen.

– Jeg skjønner også at folk stiller spørsmål rundt hvor lenge vi satset, men vi kom fram til at plattformen ikke ga en god nok kundeopplevelse, og da var det klokere å ta et skritt tilbake sier Olaussen.

LES OGSÅ (+): Godisfirma lei av å bli forvekslet med utskjelte Gottekungen: – Vi får 3-4 klagetelefoner hver dag

Artikkeltags