Morten har kjøpt sitt andre hotell og starter kjede

Artikkelen er over 4 år gammel

Etter fire år med jobbing døgnet rundt på Wassilioff i Stavern satser hotelleier Morten Christensen (46) videre. Nå starter han kjeden Unike Hoteller.

DEL

Christensen kom fra jobben som økonomidirektør i First Hotels da han for fire år siden kjøpte tradisjonsrike Hotel Wasilioff på bryggekanten i Stavern. Med seg i bagasjen hadde han også flere år med hotellstudier fra New York.

Fire år senere er Wassilioff pusset opp innenfra og ut og transformert fra et litt slitt trestjerners til et fullsortiments firestjerners hotell. Belegget er økt fra 38 til over 50 prosent.

– I julen hadde jeg 14 dagers ferie, den første siden vi kjøpte i Stavern. Jobben har nok tatt 14-15 timer daglig 365 dager i året. Men jeg har så mye jeg vil gjøre. Livet blir jo litt til mens man går, sier Christensen.

Tobarnsfaren er velsignet med en ganske tålmodig livsledsager.

LES FLERE SAKER FRA VESTVIKEN24.NO

Hotell nummer to

Han er oppvokst i Kjerringvik og Sandefjord, og måtte ha med seg noen venner på investorlaget da han kjøpte sitt første hotell. I dag er de løst ut, og 46-åringen bygger seg gradvis opp som hotelleier og -driver.

Ved årsskiftet utvidet han sitt lille forretningsimperium og kjøpte 50 prosent av Hotel Kong Carl i Sandefjord.

Den andre halvdelen eies av Komplett- og Fjellsportgründer Eric Sandtrø, som kjøpte Kong Carl for noen år siden.

Sandtrø og hans kone Charlotte Bollerud har blant annet brukt anselige midler på å pusse opp Sandefjords eldste bygning. Hun har drevet hotellet siden paret kjøpte det, men ønsket seg nå andre oppgaver. Dermed kom Christensen på banen.

– De har gjort en fantastisk jobb, ikke minst med bygningen, sier 46-åringen om de forrige driverne. Nå har han fokus på å fylle Kong Carl med nytt innhold. Christensen tok over driften av hotellet fra årsskiftet, fortsatt med Sandtrø som medeier.

LES OGSÅ: Tilbake til storhetstiden

– Maksimalisme

– Det første jeg har gjort er å gjenåpne kjøkkenet og tilrettelegge for selskaper igjen. Vi tilbyr konfirmasjon, bryllup, minnestunder, kurs- og konferansepakker, torskeaften og julebord, forteller hotelleieren.

Han ønsker å skape et unikt hotell, som både skal spille på de sterke tradisjonene hotellet har i Sandefjord, samtidig som det skal løftes til den samme ærverdige og oppgraderte følelsen Christensen har gjennomført med Hotel Wassilioff.

– Her skal vi putte elementene inn i rommene og hotellet fremfor å strippe ned og strømlinjeforme. Jeg har selv sittet med økonomiansvaret for 50-60 hoteller og regnet på hva man kan spare på såpe. Kjeden Unike Hoteller skal operere helt i den andre enden av skalaen i forhold til mange av de store hotellkjedene, sier Morten Christensen.

Velfylte minibarer; et stort utvalg av velværeprodukter som bodylotion, såper og kremer; vannkoker med kaffe og te; morgenkåpe; tekniske tilbud som et romslig TV med iPad-uttak; hårføner; tøfler.

– På frokosten skal du bli møtt av en frokostvertinne som skjenker kaffe fra sølvkanne. Jeg ønsker en maksimalistisk profil, jeg vil gjenskape følelsen det gir å bo på et flott hotell, sier Christensen.

Hotel Kong Carl får også lobbybar om ikke så lenge.

LES OGSÅ: Turistene strømmer til Vestfold

Hotelloman

Han kaller seg hotelloman. Jevnlig tar han inn på andre hoteller for å oppleve og studere, se både store linjer og de små detaljene. For Morten Christensen handler hotelldrift om pasjon.

– Man må rett og slett gidde å løpe de ekstra meterne for å gjøre det enda litt bedre for gjestene. Markedet for hoteller med personlig service, godt vertskap og en spennende historie er i vekst. Folk ønsker også andre opplevelser enn dem de store kjedene kan gi. Selv møter jeg hver dag gjestene på Wassilioff og forteller dem kort historien om hotellet. Dessuten er jeg veldig fokusert på detaljer, forteller hotelldirektøren.

Noen måneder etter kjøpet av hotell nummer to starter han altså en kjede.

– Både for Hotel Wassilioff og Hotel Kong Carl ligger det betydelige synergieffekter i dette. Begge hotellene kommer til å bli bedre.

Morten Christensen er litt hemmelighetsfull, men innrømmer at han har kastet øynene også på andre aktuelle overnattingssteder.

– Kjeden kan forsåvidt operere med franchise-løsninger, der vi selger et ferdig konsept. Men de hotellene jeg selv skal eie må ligge innenfor kjøreavstand. Jeg ønsker å gi dem min personlige touch. Dessuten krever det masse jobbing med menneskene som jobber der før man er på samme frekvens. På Kong Carl er vi i gang, på Wassilioff har vi kommet langt. Vi får gode tilbakemeldinger fra gjestene, og de ansatte i Stavern er stolte av hva vi holder på med, sier Christensen.

Artikkeltags