Over halvparten kjøper julegaver på nett

Nettbutikkene kommer som fullt, som salgsarena for julegaver.

Nettbutikkene kommer som fullt, som salgsarena for julegaver. Foto:

Av
Artikkelen er over 2 år gammel

Over halvparten av oss kommer til å gå på nettet for å handle julegaver i år. Men bare 6 prosent kjøper de fleste eller alle gavene på nett.

DEL

Det viser en ny undersøkelse Respons Analyse har utført for SpareBank 1. Hele 53 prosent svarer at de vil kjøpe en eller flere julegaver på nettet i år. Det er opp fra 42 prosent for to år siden.

Det betyr at over 2,1 millioner voksne velger å gjøre unna noe av julehandelen på nett. 6 prosent, eller 230.000 personer, kjøper de fleste eller alle gavene på nett.

– Det er fortsatt langt igjen før nettet overtar for den fysiske butikken, men nå kommer nettbutikkene for fullt, sier forbrukerøkonom Magne Gundersen i SpareBank 1.

En av fem i aldersgruppen 18 til 24 år kjøper alle eller de fleste gavene på nettet.

Svarteliste

Netthandelen øker til tross for meldinger i det siste om forbrukere som er blitt svindlet på nett og kortinformasjon som har havnet i feil hender. Forbrukerombudet har utarbeidet en svarteliste over rundt 200 useriøse nettbutikker.

Fem tips til trygg netthandel

1. Er nettbutikken seriøs? Finner du ingen kontaktinformasjon til selskapet, bør du være kritisk.

2. Sjekk andres erfaringer. Søk på internett etter andres erfaringer med den aktuelle nettbutikken, f.eks. i diskusjonsforum og blogger.

3. Tenk deg om før du betaler på forskudd. De fleste nettbutikker tilbyr forskuddsbetaling, kanskje også som eneste betalingsløsning. Ved kjøp fra ukjente nettbutikker som du er usikker på, bør du unngå å betale på forskudd.

4. Bruk kredittkort. Da kan du ha rett etter finansavtaleloven til å få refundert pengene fra kortselskapet dersom varen ikke blir levert eller har mangler.

5. Sjekk Forbrukerombudets liste over useriøse nettbutikker. Listen er blant annet basert på tips fra norske forbrukere.

(Kilde: Forbrukerombudet )

– Det er viktig å passe seg for de useriøse nettbutikkene. Et enkelt googlesøk vil avsløre om butikken har mange klager eller misfornøyde kunder. Bruk sunn skepsis. Har du ikke hørt om nettbutikken og du ikke finner noe telefonnummer eller annen kontaktinformasjon, er det grunn til å være på vakt, sier Magne Gundersen.

Enkelt å se proff ut

Forbrukerombudet blir ofte kontaktet av folk som forteller at varen de har bestilt på nett ikke dukket opp eller at det dumpet ned billige kopier i postkassa.

LES OGSÅ: FN-avtale rammer netthandelen

– Dersom tilbudet i en nettbutikk er for godt til å være sant, så er det sannsynligvis det. Selv om det er fristende å klinke til på supergode tilbud, kan det bli dyrekjøpte erfaringer, sier fagdirektør Tonje Hovde Skjelbostad hos Forbrukerombudet.

Hun minner om at det er enkelt å opprette en nettside som ser profesjonell ut.

– Sjekk heller butikken en gang for mye enn en gang for lite. Mange skor seg på handleglade nordmenn som stoler blindt på tilsynelatende seriøse nettbutikker i julestria, sier Skjelbostad.

Angrerett

Handler en fra utlandet, er det viktig å være oppmerksom på at totalsummen for vare, frakt og forsikring må være på under 350 kroner for å slippe moms og toll.

Ved netthandel i Norge og EØS gjelder det en 14-dagers angrerett for vanlige kjøp over 300 kroner.

– Angreretten gir en ekstra sikkerhet, men det kan hende at du som kjøper selv må betale returfrakt. Jeg anbefaler å sjekke vilkårene nøye før du trykker på bestill-knappen, sier Magne Gundersen. (©NTB)

Artikkeltags