Kjempesmell for XXL: Varm vinter og treg start på våren

TØFF VINTER: Været har ikke vært på XXLs side. Det gir en økonomisk kjempesmell.

TØFF VINTER: Været har ikke vært på XXLs side. Det gir en økonomisk kjempesmell. Foto:

Av
Artikkelen er over 3 år gammel

Den elendige vinteren gjør at sportskjeden XXL, som har butikker blant annet i Tønsberg og Sandefjord, går med underskudd i kvartalet for første gang på tre år.

DEL

– Det har vært veldig slitsomt. Det er veldig vanskelig å selge ski og tjukke jakker når det er varmt, sier konsernsjef Fredrik Steenbuch til Nettavisen.

Ikke lystig lesing

Han la onsdag fram kvartalstallene til XXL og de var ingen lystig lesing for aksjonærene.

Primært som følge av en mild og snøfattig vinter, hadde sportskjeden et resultat før skatt på -10 millioner kroner i første kvartal 2017. Det er en nedgang fra 188 millioner kroner i forrige kvartal og 61 millioner kroner i samme kvartal for et år siden. 

Bruttomarginen, altså bruttoresultatet i prosent av omsetning, var på skarve to prosent.

Det er dessuten første gang XXL går med et kvartalsvis underskudd siden selskapet ble børsnotert i 2014.

Dette er med andre ord en kjempesmell for den vanligvis svært lønnsomme sportsgiganten.

Allerede for tre måneder siden meldte XXL om en uvanlig svak januar med en omsetningsnedgang på 8,1 prosent.

Treg vår også

Steenbuch er heller ikke helt fornøyd med været i april heller.

– Det er ikke så lett å selge sykler når det er ti centimeter snø, slik det var denne uken. Samtidig må vi se større på det. Vi har veldig mange gode prosjekter på sikt, sier Steenbuch.

«XXL startet med salg tidlig i kvartalet, men markedene har vært krevende med lav samlet etterspørsel», skriver selskapet i førstekvartalsrapporten. Driftsresultatet falt fra 75 millioner kroner til -1 million kroner.

XXL kunne samtidig vise til en omsetningsøkning fra 1.684 millioner kroner i første kvartal 2016 til 1.713 millioner kroner i første kvartal i år.

XXL har fortsatt planer om å fortsette veksten og har signert 10 nye avtaler for nye butikkåpninger i 2017.

Stanger i taket

I Norge kommer det imidlertid kun én ny butikk, og Steenbuch medgir at de nå har begynt å stange i taket.

– Vi har ikke så mye mer å gå på i Norge. Vi trenger noen småbutikker, men for hvert sted vi vurderer, må vi spørre oss om dette er et sted som Internett kan ta seg av, sier Steenbuch til Nettavisen.

Han sier at antallet nye XXL-butikker i Norge, dermed blir svært begrenset.

– Skal jeg si et tall, som kommer det sikkert fem butikker til, men dette må vi vurdere fra tilfelle til tilfelle. Samtidig, vi trodde vi bare skulle ha femten butikker da vi startet der, og nå har vi over 30 prosent.

XXL ser flere vekstmuligheter i Sverige, hvor det i år skal åpnes fire nye butikker. Det skal dessuten åpnes tre i Finland og to i Østerrike, selskapets to første utenfor Norden.  Begge butikkene er i Østerrikes hovedstad Wien.

Målet er å åpne mellom 10 og 12 butikker totalt.

Russisk marked

Selskapet har dessuten planer om å åpne et butikk i Finland på grensen til Russland, rettet mot det russiske markedet.

– I St. Petersburg bor det seks millioner mennesker, og det er to timer fra grensen til Finland. Dessuten bor det enda flere nærmere grensen, sier Steenbuch.

Han understreker samtidig at en åpning i Russland ikke står på kartet.

– Jeg har jobbet i Russland i flere år og det er mye mer komplisert. Det er unødvendig  å belaste seg med så mange komplikasjoner, når du bare kan jobbe i EU i stedet, sier han.

Selskapet har dessuten planer om å etablere seg i Danmark med fysiske butikker i løpet av noen år. Selskapet er allerede til stede på nett, og er blitt blant de største rene sportskjedene i landet etter kun ti måneder.

– Vi er allerede større enn kjeder som har vært der i flere år og det er litt morsomt, sier Fredrik Steenbuch til Nettavisen.

Artikkeltags