Antall Vestfold-reisende stuper for Nettbuss

Mange seter har stått tomme i sommeren på rute 14 fra Stavern og rute 8 fra Tjøme. Det bekymrer Nettbusss.

Mange seter har stått tomme i sommeren på rute 14 fra Stavern og rute 8 fra Tjøme. Det bekymrer Nettbusss. Foto:

Av
Artikkelen er over 3 år gammel

Det har vært en elendig sommer for rutene Nettbuss kjører mellom Vestfold og Oslo.

DEL

Nettbuss melder om at sommersesongen har sviktet for selskapet. På Timekspressens rute 8 fra Tjøme til Oslo og rute 14 fra Stavern til Oslo, er det en 25 prosent nedgang sammenlignet med sommeren 2015.

I en pressemelding skriver selskapet at de etter flere år med passasjernedgang og dårlig økonomi på linje 8 mellom Tjøme og Oslo, la selskapet om til busser med ekstra komfort fra januar 2015 for å prøve å tiltrekke flere passasjerer. For å få til et rutetilbud tilpasset når folk reiser og med kortest mulig kjøretid, kjørte den nye ruta på E18 mellom Tønsberg og Oslo, og ikke via fylkesvei 35 om Revetal.

– Trang fødsel

Vi fikk en litt trang fødsel for det nye konseptet når Skjeggestad brua falt ned i februar. Samtidig så vi at rutetilbudet var litt knapt for at det skulle være et godt nok alternativ for folk flest. Vi økte derfor antall avganger i fjor sommer samtidig som vi fortsatte å kjøre via Revetal. Vi hadde god trafikk i fjor sommer, og valgte derfor å fortsette med dette tilbudet, sier administrerende direktør Ståle Nistov i Nettbuss Travel AS.

Han forteller at selskapet er avhengig av en god sommersesong for å sikre ekspresstilbudet på disse linjene.

– I år har ikke dette slått til, sier Nistov.

Ordfører reagerte

Re-ordfører Thorvald Hillestad (Sp) har kjempet for at rute 8 skal kjøre via hans kommune. Da bussene begynte å kjøre E18 uten å svinge innom Re via Bispeveien, kommenterte ordføreren dette som utrolig trist.

Nettbuss presenterte det nye tilbudet sitt slik: – Superkomfort og buss uten cash

  LES OGSÅ: Re-folket kan juble, får Timeekspressen tilbake

VKT, Vestfold fylkeskommune og Re kommune er alle orientert om de svake tallene denne uken.

– Vi har en god dialog med VKT og lokalpolitikerne i Vestfold om utviklingen for ekspressbussene. Vi er opptatt å samarbeide for å finne gode og bærekraftige løsninger til det beste for innbyggerne i Vestfold, sier Nistov.

Usikker på årsaken til nedgangen

Om årsaken til nedgangen sier Nistad følgende:

– Vi vet ikke hvorfor. Vi må derfor ta en gjennomgang og vurdere hva vi skal gjøre med tilbudet vårt i Vestfold.

Har du noen innspill til hvorfor færre har benyttet seg av rute 14 og 8 i sommer kan du bruke kommentarfeltet under artikkelen.

    Skal du til Oslo fra Tønsberg kan du benytte Bus4You. Skinnseter, strømuttak og bedre plass skryter selskapet av. Vi ble med en tur, se vår dom.

    Artikkeltags