Fylkesordfører Rune Hogsnes var sterk og klar da Vestfold fylkeskommune torsdag morgen undertegnet samarbeidsavtale med markedsføringsselskapet Visit Vestfold.

Med avtalen følger det en million kroner årlig.

Bedre markedsføring

Dette bedrer økonomien i selskapet med ca. 25 prosent og setter Visit Vestfold i stand til å markedsføre attraksjonene i fylket enda bedre.

LES OGSÅ: Skal lokke til seg turistene med tilgjengelige naturopplevelser

Samarbeidsavtalen er ledd i en felles reiselivssatsing mellom næringsliv og det offentlige Vestfold. Målet er å styrke Vestfold som besøksmål og gi besøksnæringen et realt løft.

 

Visit Vestfold skal blant annet utvikle opplevelseskonsepter og produkter, og gjøre det enklere for besøkende å planlegge og booke opplevelser.

– Turisme er en av verdens største næringer. Vestfold har så mye å vise fram. Flyplass, ferjer, jernbane og vei gjør det lett å komme seg hit, sa fylkesordføreren torsdag.

– Hyggelig å ønske fylkeskommunen med. Vi har allerede de fleste kommunene med på laget, sa daglig leder i Visit Vestfold, Ellen Larsen, etter at hun hadde undertegnet avtalen sammen med regionaldirektør Sverre Høifødt.

LES OGSÅ: Vestfold sitter på en kyststripe av gull

De ekstra pengene avtalen tilfører Visit Vestfold er nødvendige for at selskapet skal kunne gjennomføre sin markeds- og aktivitetsplan, sier Larsen.

Satser på utvalgte land

– Men selv med disse pengene har vi et lite budsjett sammenlignet med andre destinasjoner, for eksempel på Vestlandet. Nettopp derfor er det så viktig at alle de lokale reiselivskreftene i fylket i 2016 slo seg sammen i ett selskap. Sammen har vi større slagkraft.

LES OGSÅ: Vestfold er langt mer enn et transittfylke

– Hvordan skal dere lykkes i å få flere turister til å stoppe her, og ikke reise rett videre over fjellet til Vestlandet, når de går av en ferje eller et fly?

– Blant annet gjennom vårt samarbeid med Visit Oslo-regionen. Sammen kjører vi nå en markedsføringssatsing i Tyskland, England, Spania og USA, som også viser fram Vestfold, sier Ellen Larsen.

Avtalen med fylkeskommunen  forutsetter også at partnerne skal bli enige om å jobbe spesielt med ett eller to konkrete områder. Hvilke er ikke bestemt, kanskje kan det bli vikingtid, kanskje kan det bli pilegrim, kanskje blir det noe helt annet.