Gå til sidens hovedinnhold

Rekordår for Jotun

Artikkelen er over 6 år gammel

Malingsgiganten Jotun økte driftsresultatet med 9 prosent og sitter igjen med 1,3 milliarder kroner etter at 2014-regnskapet er avsluttet.

Driftsresultatet vokste med like mange prosent som inntektene, og omsetningen for konsernet med hovedkontor i Sandefjord endte på nesten 13,2 milliarder kroner.

I en pressemelding karakteriserer Jotun 2014 som "et spennende år, ikke minst med tanke på valutasvingninger".

- Mange av landene vi selger produkter i bruker dollar eller er knyttet opp mot dollar. Men vi har også mange av kostnadene våre i dollar, så det slår begge veier. Til tross for kronesvekkelsen, var den underliggende veksten vår ganske god, forteller Jotuns konsernsjef Morten Fon til Sandefjords Blad.

At den norske krona svekket seg hele 20 prosent mot amerikanske dollar i årets siste fire måneder, var et godt bidrag til veksten i Jotun i 2014.

Jotun er Vestfolds største bedrift, og Sandefjords klart største private arbeidsplass.

LES FLERE SAKER FRA VESTVIKEN24.NO

- Bedre enn ventet

Jotun økte omsetningen med 1,2 milliarder kroner mot året før.

Tar man med alle Jotuns tilknyttede selskaper, kom omsetningen opp i 17,5 milliarder kroner i 2014, opp fra 16 milliarder året før.

Det var særlig mot slutten av året selskapets omsetning tok seg opp.

- I forhold til vår strategiske plan, er tallene noe bedre enn ventet. Og i år forventer vi videre vekst, hvis man ser bort fra valutaen. Den underliggende veksten blir den samme, så jeg er optimist, sier Fon.

Samtidig vedgår Jotun at oljeprisen fortsatt vil holde seg lav, og den svake krona kan skape usikkerhet.

Fon synes det er viktig å signalisere at Sandefjords næringslivslokomotiv gjør det bra.

Etterkommerne etter gründer Odd Gleditsch eier fortsatt majoriteten av bedriften, som ble startet i 1920-tallet og vokste på leveranser til hvalfangstflåten.

Resten av Jotun-aksjene, 42,5 prosent, eies av Orkla-konsernet.

LES OGSÅ: Tar tap på 50 millioner, men vokser

Investerer i Sørøst-Asia

Jotun investerte for 1,2 milliarder kroner i 2014, og har planer om å investere for omtrent like mye i år. 

Jotun er for øvrig representert på alle klodens kontinenter, og har produksjon i en rekke land. Sandefjord-bedriften er særlig sterkt posisjonert i Asia.

For tiden pågår store investeringsprosjekter i Oman, Brasil, Indonesia, Myanmar, Filippinene og Malaysia.

Blant Jotuns segmenter har salgsutviklingen innen Decorative Paints vært god, spesielt i Sydøst Asia og Midtøsten.

I tillegg ser vi en forbedring i Marine Coatings hvor økt nybyggaktivitet i Nordøst Asia har bidratt.

Alle segmenter oppnådde to-sifret prosentvekst siste tertial.

Kommentarer til denne saken