Avslutter undersøkelse av Color Line og Sandefjord kommune: – Markedet er blitt åpnet for konkurranse

SLÅTT SEG TIL RO: Color Line og Fjord Line har lenge vært uenige, men nå ser det ut som rederiene har lagt feiden død. Begge ferjeselskapene har sagt seg fornøyd med de nye seilingstidene fra 2020.

SLÅTT SEG TIL RO: Color Line og Fjord Line har lenge vært uenige, men nå ser det ut som rederiene har lagt feiden død. Begge ferjeselskapene har sagt seg fornøyd med de nye seilingstidene fra 2020. Foto:

Av
Artikkelen er over 2 år gammel

EFTAs overvåkingsorgan (ESA) avsluttet tirsdag en undersøkelse av Color Line og Sandefjord kommune.

DEL

ESA har siden mars 2015 undersøkt om Color Line og kommunen hindret konkurranse og misbrukte en dominerende stilling i markedet gjennom en avtale om havnetilgang på ferjestrekningen Sandefjord- Strömstad.

Tirsdag opplyste ESA at denne undersøkelsen nå er avsluttet. Etter at prosessen startet i 2015, ble Fjord Line først tildelt nye seilingstider fra Sandefjord, før det nylig ble klart at det røde ferjeselskapet får to nye avganger fra 2020.

– Det som måtte ha vært av rettsstridige handlinger her, mener vi har opphørt og ikke gjelder lenger, sier konkurransedirektør i ESA, Gjermund Mathisen.

LES OGSÅ: Fjord Line skrur av motorene i over én måned

– Åpnet for konkurranse

Overvåkingsorganet mener at forholdene som kunne utgjort brudd på konkurransereglene i EØS er rettet opp, og peker på seilingstidene som ble tildelt 2. desember som en viktig årsak.

– Seilingstider fra 2020 ble tildelt 2. desember i år gjennom en åpen anbudsprosess arrangert av Sandefjord kommune. ESA mener markedet med dette er blitt åpnet for konkurranse, og derfor lukkes nå saken, skriver de i en pressemelding.

LES OGSÅ: Forstår bekymring, men er tause om ferjebemanning

– Har slått seg til ro

Etter en langvarig strid mellom rederiene, ble de først enige om nye seilingstider i august 2015. Rettsforliket ga også begge rederiene adgang til havna til ut 2025.

Men ESA ville det annerledes, og mente forliket ikke imøtekom deres bekymringer om brudd på konkurransereglene i EØS-avtalen. Avtalen ble derfor omgjort til kun å gjelde ut 2019, og seilingstidene fra og med 2020 ble lyst ut med søknadsfrist i september i år.

LES OGSÅ: Dette er bare forsmaken

Disse tidene ble som nevnt tildelt tidligere denne måneden. Fra 2020 får Fjord Line fire avganger, mens Color Line står igjen med to.

– Vi har hatt rederiene inne på møte før helgen, og begge har slått seg til ro med den tildelingsbeslutningen kommunen tok, og er innstilt på å gå videre. Man skal ikke stikke under en stol at det har vært en del uenigheter i havna i mange år, så det skal mye til for at man klarer å få de (rederiene) så fornøyde som de er nå, sier kommuneadvokat i Sandefjord, Miriam Schei.

LES OGSÅ: Etter 2020 får Fjord Line fire avganger fra Sandefjord, Color Line får to

Klage fra tredjepart

ESA er derimot ikke helt ute av bildet ennå.

I slutten av mai mottok de nemlig en annen klage fra en anonym tredjepart. Undersøkelsen av denne klagen pågår fortsatt, og vil bli håndtert for seg selv.

– Men denne klagen retter seg bare mot Color Line og ikke kommunen. Den er ikke ferdigbehandlet ennå, påpeker Mathisen. 

Artikkeltags