Rekordår for Fjord Line, som særlig vokser på ruten Sandefjord-Strømstad

I BUSINESS: Fjord Line gjorde det svært godt i 2016.

I BUSINESS: Fjord Line gjorde det svært godt i 2016. Foto:

Av
Artikkelen er over 2 år gammel

Særlig god utvikling har det vært på ruten mellom Sandefjord og Strømstad.

DEL

Selskapet forbedret resultatet før skatt med 236,6 millioner kroner i 2016. Utviklingen i fjerde kvartal av 2016 er også positiv.

– Vi er glade for å kunne vise til et så godt resultat. Etter tunge investeringsår og juridiske kamper i 2014 og 2015, kunne vi i 2016 fokusere fullt og helt på å tilby kunden et best mulig produkt. Det har gitt resultater som vi er stolte av å vise fram, sier konsernsjef Rickard Ternblom i Fjord Line i en pressemelding.

LES OGSÅ: Nå skal Fjord Line frakte flere lastebiler

Rekordår på flere områder

Fjerdekvartalsrapporten fra 2016 viser positive tall for selskapet som blant annet konkurrerer med Color Lines to ferger på strekningen Sandefjord Strømstad.

For fjorårets siste tre måneder økte omsetningen med 45 prosent. Ser man på hele 2016, melder Fjord Line om 29 prosent vekst i omsetning, 10 prosent vekst i passasjerer, 8 prosent vekst i biltrafikk og 12 prosent vekst i fraktvolumer.

Resultatforbedringen er hovedsakelig drevet av trafikkvekst, høyere inntekter per gjest, effektiv drift og lavere finanskostnader, skriver Fjord Line i sn pressemelding.

Samtlige fire skip i Fjord Lines Flåte: MS Bergensfjord og MS Stavangerfjord (trafikkerer på rutene Bergen-Stavanger-Hirtshals og Langesund-Hirtshals), HSC Fjord Cat (Kristiansand-Hirtshals) og MS Oslofjord (Sandefjord-Strømstad) er med på å bidra til fjorårets vekst.

LES OGSÅ: Fjord Line skrur av motorene i over én måned (+)

Vokser stadig på Sandefjord-Strømstad

Særlig god utvikling har det vært på ruten mellom Sandefjord og Strømstad, skriver Fjord Line i sin pressemelding. Etter at selskapet fikk tilgang til nye seilingstider på ruten 1. oktober 2015, har MS Oslofjord hatt stadig flere passasjerer.

For fjorårets tre siste måneder økte for eksempel passasjerantallet med 22 prosent sammenlignet med 2015.

Innsourcing av taxfree-drift på samtlige skip har også spilt positivt inn på resultatet for 2016, men vil først gi full bunnlinjeeffekt i 2017.

– 2016 viser at vi for alvor har blitt et konkurransedyktig rederi som driftes lønnsomt. Det er en utvikling vi skal bygge videre på. I år er vi fast bestemt på å ta nye steg, både hva gjelder kundeopplevelser og resultat, sier Ternblom.

LES OGSÅ: Fjord Line tar opp hybridkampen

Artikkeltags