Hanssons shipping-eventyr har falt 75 prosent i verdi

IKKE BEKYMRET: – Det som er nede kommer opp, og det som er oppe kommer ned. Det går opp og ned i denne businessen, sier skipsreder Herbjørn Hansson.

IKKE BEKYMRET: – Det som er nede kommer opp, og det som er oppe kommer ned. Det går opp og ned i denne businessen, sier skipsreder Herbjørn Hansson. Foto:

Artikkelen er over 2 år gammel

Herbjørn Hansson har brukt 22 år på å bygge opp rederiet Nordic American Tankers. De siste to årene har børsverdien stupt.

DEL

Den Sandefjord-baserte skipsrederen og sønnen Alexander har tapt 300 millioner kroner i verdi på kursfallet, skriver Kapital.

Herbjørn Hansson, som tidlig i sin karriere styrte Anders Jahres finanser, er både toppleder og storaksjonær i Nordic American Tankers (NAT).

Selskapet er notert på New York-børsen og har 30 tankskip av klassen Suezmax. Rederiet har i årevis delt ut utbytte til sine aksjonærer.

LES OGSÅ: Han leder et av verdens største rederier, notert på New York-børsen

Gjelden øker

Herbjørn Hansson og sønnen Alexander eier sammen investeringsselskapet High Seas AS, som igjen er storaksjonær i NAT.

High Seas har tapt rundt 300 millioner kroner på kursfallet de siste par årene. Kapital skriver at tapene ville vært enda større hvis ikke Hansson og sønnen hadde solgt seg ned i NAT i 2015 og 2016.

Gjelden til High Seas økte for øvrig fra 40 til 132 millioner kroner i 2016.

I 2015 var overskuddet i selskapet på 212 millioner, men i fjor hadde High Seas AS et underskudd på 141 millioner.

Egenkapitalen falt fra 429 til 249 millioner.

Det som er nede kommer opp, og det som er oppe kommer ned. Det går opp og ned i denne businessen.

Herbjørn Hansson

Henter nesten en milliard

Også i NAT er gjelden økende. Kapital henviser til NATs årsrapport fra tidligere i år, der det fremkommer at bankene har satt på bremsene for Hanssons mangeårige utbytte-dryss over aksjonærene.

Likevel ble det besluttet å dele ut utbytte under generalforsamlingen på Bermuda for to dager siden.

Kapital viser også til andre punkter i årsrapporten som viser at NAT er presset finansielt.

Nå henter NAT inn 110 millioner dollar, rundt 920 millioner norske kroner, i en emisjon der NAT-aksjene prises til 2,75 dollar.

– Emisjoner har ingen plass i business, har skipsrederen tidligere uttalt. Men selv har han tegnet seg for en million dollar i den pågående NAT-emisjonen.

Da emisjonen på nesten en milliard kroner ble kjent onsdag, utløste det et kraftig kursfall for NAT-aksjen.

LES OGSÅ: Millionær i helsides annonser: – Jahre offer for justismord

Kjøper seg opp igjen

I sommer og høst har far og sønn Hansson kjøpt seg opp igjen. 80 millioner er investert i det NAT-tilknyttede Nordic American Offshore, 25 millioner er brukt i NAT.

Men storeiernes kjøp later ikke til å ha påvirket aksjekursene positivt. For et års tid siden lå børskursen på rundt 9 dollar. Da New York-børsen stengte onsdag var kursen nede i 2,65.

Men overfor Kapital fremstår ikke Herbjørn Hansson som særlig bekymret.

– Det som er nede kommer opp, og det som er oppe kommer ned. Det går opp og ned i denne businessen, sier Hansson.

Skipsrederen hadde en personlig formue på 193 millioner kroner da ligningen for 2016 nylig ble offentlig.

Artikkeltags