På jakt etter investorer – håper å ha skip på vannet om drøyt to år

Stig Anders Hagen i Kanfer Shipping, er på utkikk etter investorer til det Tønsberg-baserte rederiet.

Stig Anders Hagen i Kanfer Shipping, er på utkikk etter investorer til det Tønsberg-baserte rederiet. Foto:

Artikkelen er over 3 år gammel

Kanfer Shipping rykker stadig nærmere sjøsetting av sine første skip, som skal transportere og lagre naturgass i det internasjonale markedet.

DEL

Nå søker selskapet etter investorer for å realisere prosjektet. Storeier Stig Anders Hagen har satt en nøktern målsetting om å få inn 15 millioner kroner.

– I vår startet vi en prosess med et finanshus om å trekke inn investorer, og der er vi godt i gang. Vi er i kontakt med flere investorer, Mye av hensikten er å skape mer trygghet og tillit for løsningen i seg selv, sier Hagen.

Tønsberg-bedriften har utviklet en løsning for å transportere og lagre LNG (Liquefied natural gas) på flytende terminaler. Ideen stammer fra ATB (Articulated Tug Barge), som går ut på at lektere kobles sammen med taubåter, slik at det ser ut som et helt vanlig skip.

Teknologien skiller seg imidlertid ut ved mulighetene for å både lagre og transportere LNG, ifølge Hagen. Løsningen er patentert og gjør at man kan ha en terminal på vannet. Det er her forretningsideen ligger, at kostnadene vil bli kraftig reduserte sammenlignet med en landbasert terminal.

Les også: Slik vil han revolusjonere gassmarkedet

Delt opp selskapet i to

Hagen har delt opp selskapet i to. Kanfer Shipping står for strukturen, det kommersielle, tekniske og forretningsutviklingen, mens Kanfer Ship Holding er et nyopprettet selskap som skal eie skipene. Det er i sistnevnte den store investeringen ligger.

– Det vi søker i Kanfer Shipping er minimum tre investorer og 15 millioner kroner. Det vil være for å drifte selskapet videre, ansette noen folk og få utviklet en del prosjekter videre. Vi må få litt mer ressurser i selskapet for å drive forretnings- og prosjektutvikling. For investorer er ikke fem millioner kroner nødvendigvis så mye penger, så risikoen er relativt liten for dem. Disse investorene må også ha kapital til å kunne løfte et eller flere sånne type prosjekter. Ett prosjekt kan koste så mye som 400 millioner kroner, så det er der den store investeringen gjøres.

I Kanfer Shipping ønsker Hagen primært å ha med investorer med bakgrunn eller kunnskap fra gass, shipping eller energi.

– Man har industrielle investorer, som har kunnskap om gass, shipping eller energi, og det er de vi i stor grad prøver å få inn i Kanfer Shipping. Da får vi kompetanse, nettverk og så videre. I Kanfer Ship Holding er det egentlig bare en finansiell sak. Der er det snakk om å putte penger inn og få en sikker avkastning gjennom mange år. Det tror jeg er en relativt enkel sak, sier Hagen, som håper å få med seg norske investorer.

– Jeg har vært opptatt av å bruke norske investorer for å holde teknologien i Norge. Veldig mye går ut av landet. Jeg skal ikke for enhver pris gjøre det, men jeg har satset på at vi skal finne norske investorer.

LES FLERE SAKER FRA VESTVIKEN24.NO

REDUSERTE KOSTNADER: To lektere per taubåt vil gi konstant tilførsel av naturgass til fastlandet uten behov for å investere i landbaserte terminaler, og dermed redusere kostnader knyttet til infrastruktur.

REDUSERTE KOSTNADER: To lektere per taubåt vil gi konstant tilførsel av naturgass til fastlandet uten behov for å investere i landbaserte terminaler, og dermed redusere kostnader knyttet til infrastruktur. Foto:

Tre intensjonsavtaler

Det er innenfor småskalaskip bedriften satser. I markedet i dag er det mange storskalaskip, men småskala vil oppleve en kraftig økning de neste årene. Skjønt, småskala er et relativt begrep. Skipene Kanfer har designet har en totallengde med både taubåt og lekter på 110–120 meter og kan transportere 5.000-20.000 kubikkmeter LNG. Gassen må kjøles til -162 grader for å kondensere, men samtidig blir volumet redusert omtrent 600 ganger.

Kanfer har intensjonsavtaler med tre selskaper, blant annet svenske Swedegas. Hagen kan ikke utdype disse avtalene mer enn at brikkene forhåpentligvis vil falle på plass i løpet av første eller andre kvartal neste år.

Les også: Vestfold-selskap kan få innpass i det svenske gassmarkedet

– I de avtalene er det finansielle beslutninger som blir trukket antakeligvis i første kvartal neste år. Da må vi begynne å jobbe mot verftene. Jeg er ganske sikker på at første kvartal eller andre kvartal neste år har vi kontrakter på plass. Da starter byggingen, og det tar i overkant av halvannet år. Det er relativt nært forestående i en slik sammenheng, sier Hagen, som er sikker på at de kommer i havn med prosjektet.

– Vi er i en veldig positiv utvikling. Det vil komme mye gass i markedet, prisene på gass vil synke, småskala er i vinden og verftsprisene er historisk lave. På tide å bygge den gamle rederbyen, sier Hagen.

Artikkeltags