Skal fylle lokalavisenes næringslivshull

REGIONAL DEKNING: – Vi har ambisjoner om å ha 30.000 unike ukentlige brukere før sommeren, sier redaktør i Vestviken24.no, Jan Erik Hvidsten. Til høyre står journalist Magnus Nilsen, som lager lesestoff for den nye regionale nettavisen. I dag er Vestviken24.no i gang.

REGIONAL DEKNING: – Vi har ambisjoner om å ha 30.000 unike ukentlige brukere før sommeren, sier redaktør i Vestviken24.no, Jan Erik Hvidsten. Til høyre står journalist Magnus Nilsen, som lager lesestoff for den nye regionale nettavisen. I dag er Vestviken24.no i gang. Foto:

Av
Artikkelen er over 4 år gammel

Spisskompetansen i Vestfolds arbeidsmarked har nå en ny felles kanal med Vestviken24.no

DEL

VESTFOLD: – Lokalavisene våre har veldig bydefinerte dekningsområder. Det regionale næringslivet mangler en profileringskanal. Den har vi nå skapt, sier Jan Erik Hvidsten, utviklingssjef i Amedia Vestfold og redaktør for den nye nettavisenVestviken24.no, som seks mediehus i Amedia Vestfold har gått sammen om.

– Jobber det finnes 200 av i hver by, pendler man ikke til. Men ledere, spesialister og andre med spisset kompetanse er relativt mobile – de er villige til å pendle for den rette jobben. Konkurransen om den beste arbeidskraften er stor. Vestviken24.no gir oss mulighet til å ta på oss den regionale hatten og gå dypere inn i næringslivet utover det lokalavisene i Vestfold dekker, sier Hvidsten.

Vestviken24.no skal ifølge Hvidsten oppdateres med pluss/minus fem redaksjonelle saker hver eneste dag hele året. Der vil leserne finne stoff fra de seks lokalavisene, samt saker produsert for Vestviken24.no.

– Det blir alt fra reportasjer om mennesker i næringslivet, om rammer, politikk og annet. Noen saker er lokalt forankret, andre er fylkesoverbyggende, sier Hvidsten, og tilføyer:

– Litt av samfunnsoppdraget til en slik nettavis er å bidra til at det regionale næringslivet får bedre rammer og vilkår og muligheter til å utvikle seg.

Navnet Vestviken24.no er valgt fordi man vil strekke dekningsområdet til også å favne Grenland, Kongsberg og Drammen. Næringslivet der og i Vestfold rekrutterer de samme menneskene, samt at mange bedrifter har virksomheter flere steder i denne trekanten.

– Noe av det morsomste med dette er at vi krysser bekkefarene som sier at «her slutter Sandefjords Blads dekningsområde» og «her begynner Østlands-Posten sitt». En friere geografisk dekning og samarbeid og samling av ressurser innad i Amedia Vestfold gjør at vi øker Vestfolds attraktivitet som bosted. Det er mentalt langt mellom Vestfold-byene, men fysisk og tidsmessig er reiseavstanden er kort, sier Hvidsten.

Artikkeltags