Storavis om det førerløse skipet: «Havets Tesla»

Dette er skipet som Kongsberg Gruppen skal levere nøkkelteknologi til.

Dette er skipet som Kongsberg Gruppen skal levere nøkkelteknologi til.

Av
Artikkelen er over 2 år gammel

Den amerikanske storavisen Wall Street Journal gir norsk lasteskip med teknologi fra Kongsberg Gruppen kallenavnet «Havets Tesla».

DEL

Wall Street Journal har besøkt Norge og skrevet om Yara Birkeland, som blir verdens første mannskapsløse, selvkjørende skip.

De er planlagt sjøsatt i slutten av 2018 og skal frakte gjødsel mellom Porsgrunn og Brevik. Yara Birkeland blir fremhevet som et svært miljøvennlig alternativ.

Skipene er batteridrevet, vil styre ved hjelp av GPS, radar, kameraer og sensorer. Uten mannskap skal de styre mellom annen båttrafikk og legge til kai. Prislappen er 25 millioner dollar per skip.

Kutter kostnadene 90 prosent

Kongsberg Gruppen er ansvarlig for å utvikle og levere all nøkkelteknologi om bord på Yara Birkeland, inkludert kontrollsystemer, sensorer og nødvendig integrasjon for fjernstyrt og autonom operasjon, i tillegg til elektrisk fremdrift, batteri og styringssystemer.

Wall Street Journal sier at skipet har fått kallenavnet «Havets Tesla» av ledere i skipsindustrien, og at selv om skipet koster tre ganger så mye som andre skip på samme størrelse, så vil de likevel være lønnsomme fordi driftskostnadene blir kuttet med 90 prosent.

– Det er klart det er stas å være først ute. Vi tror jo at dette er fremtiden. Vi tror dette kan få en større betydning, og noen må være først ute. Og det skal vi være, sier kommunikasjonssjef Kristin Nordal i Yara til Aftenposten.

Må bygges robuste

Kongsberg Gruppen har også avtale om levering av autonome skip til andre selskaper. Nettavisen har tidligere skrevet at Britiske Automated Ships Ltd har inngått avtale om levering av skip fra Kongsberg Maritime.

Administrerende direktør Lars Jensen i danske SeaInntelligence Consulting sier til WSJ at teknologien ikke er problemet med autonome skip i skipsfarten.

– Autonome skip er dyrere  i utgangspunktet, og de må bygges veldig robuste, for hvis de bryter sammen vil det koste mye å sende et team for å reparere dem midt ut på havet, sier han.

Artikkeltags