Det aller nyeste stuntet er det svindlerne kaller «Elkjøp-Bingo», forteller Øystein Schmidt, kommunikasjonssjef i Elkjøp.
– Mottakeren skal lokkes til å delta i en nettbingo som ved første øyekast ser ut til å være tilrettelagt av oss, men det er den så absolutt ikke. Det er bare svindel, advarer Schmidt.
Risikoen ved å bli forledet til svare på slike eposter, er blant annet at kontoen din kan bli tømt – eller at svindlerne tapper penger fra den litt for litt.
Les også: – Næringslivet må bli flinkere til å sikre seg mot kriminelle
Langt bedre norsk
Et par uker før jul i fjor startet det som Øystein Schmidt beskriver som en ny og mer profesjonell form for svindelforsøk. Elektronikkjeden ble kontaktet av en rekke personer som hadde fått epost med beskjed om at de hadde vunnet en konkurranse som tilsynelatende var i regi av Elkjøp.
Gevinsten var blant annet en iPhone 6 og en Samsung-TV på 55 tommer. Det eneste de «heldige vinnerne» trengte å gjøre var å betale fem kroner – til frakt.
Men det var snakk om svindel-epost. Problemet er at svindlerne åpenbart har gjort svært mye for å få folk til å tro at det var fra Elkjøp.
– De hadde brukt vår logo og ellers etterlignet våre grafiske uttrykk. Mange kunder har fortalt oss at de ble lurt. Epostene framstår som ganske så troverdige. Det er tydeligvis slutt på de mange skrivefeilene vi kjenner fra de såkalte Nigeria-brevene. Disse nye epostene er skrevet på nærmest feilfritt norsk, sier Schmidt.
Det er ikke bare Elkjøp som har fått sitt varemerke misbrukt i denne nye bølgen med svindel via epost og SMS. I løpet av de siste månedene har det samme skjedd med blant andre DNB, Posten, Netflix, Expert og Komplett.no.
– Vi oppdaget rett før påske at vår logo og vårt navn var blitt brukt i falske eposter om fiktive konkurranser. Det er kommet en del ulike varianter av disse epostene, men budskapet er alltid at man har vunnet noe og at man må betale en liten sum for å få gjenstanden tilsendt, sier Ingebjørg Tollnes, kommunikasjonsdirektør i Komplett.
Les også: Advarer mot svindelmail
Ble lurt til å betale
En mann fra Østlandet opplyser at han gikk fem på den falske konkurransen der eposten så ut til å være fra Elkjøp. Han trodde han hadde vunnet, og klikket på lenken for å betale de fem kronene.
– Nettsiden jeg havnet på, minnet om en annen nettside jeg bruker når jeg kjøper ting via internett. Det virket derfor pålitelig. Jeg betalte, og ble sendt videre til en ny nettside med innhold som gjorde at jeg forsto at noe var feil. Da var jeg rask med å kontakte banken og sperre kontoen. Jeg er flau over at jeg lot meg lure, men både eposten og betalingsnettsiden var proft utformet. Heldigvis tapte jeg bare fem kroner samt utgifter til nytt kort, men det er en ekkel følelse å ha gitt fra seg kontoinformasjon til svindlere, sier mannen, som ønsker å være anonym.
Han forteller at han forsøkte å finne ut hvem som sto bak svindelen. Ifølge banken hans endte de fem kronene hos et selskap på Kypros. Om selskapet faktisk står bak svindelen, kan mannen imidlertid ikke være helt sikker på.
Personene som står bak epostsvindlene, befinner seg nesten alltid i utlandet. Det bekrefter både politiet og Nasjonal kommunikasjonsmyndighet (Nkom).
Rune Watz Sundeng, politiførstebetjent i Øst politidistrikt, har etterforsket endel saker som omhandler epostsvindel.
– Det er svært vanskelig for norsk politi å finne ut hvem som står bak. Når vi følger sporene, ender vi som regel opp i utlandet, med andre ord utenfor norsk jurisdiksjon. Svindlerne skjuler sine spor svært godt, og som oftest er det tuklet med IP-adresser, forteller Sundeng.