Ikke la deg lure av falske eposter

BARE LURERI: Epostsvindlerne finner stadig nye metoder for å forsøke å lure oss. Vær obs.

BARE LURERI: Epostsvindlerne finner stadig nye metoder for å forsøke å lure oss. Vær obs. Foto:

Av
Artikkelen er over 3 år gammel

Har du fått epost om at du har vunnet en telefon, og bare må betale skarve fem kroner for å få den tilsendt? Da skal du tro at noen prøver å lure deg.

DEL

Det aller nyeste stuntet er det svindlerne kaller «Elkjøp-Bingo», forteller Øystein Schmidt, kommunikasjonssjef i Elkjøp.

– Mottakeren skal lokkes til å delta i en nettbingo som ved første øyekast ser ut til å være tilrettelagt av oss, men det er den så absolutt ikke. Det er bare svindel, advarer Schmidt.

Risikoen ved å bli forledet til svare på slike eposter, er blant annet at kontoen din kan bli tømt – eller at svindlerne tapper penger fra den litt for litt.

Les også: – Næringslivet må bli flinkere til å sikre seg mot kriminelle

Langt bedre norsk

Et par uker før jul i fjor startet det som Øystein Schmidt beskriver som en ny og mer profesjonell form for svindelforsøk. Elektronikkjeden ble kontaktet av en rekke personer som hadde fått epost med beskjed om at de hadde vunnet en konkurranse som tilsynelatende var i regi av Elkjøp.

Gevinsten var blant annet en iPhone 6 og en Samsung-TV på 55 tommer. Det eneste de «heldige vinnerne» trengte å gjøre var å betale fem kroner – til frakt.

Men det var snakk om svindel-epost. Problemet er at svindlerne åpenbart har gjort svært mye for å få folk til å tro at det var fra Elkjøp.

Øystein Schmidt, kommunikasjonssjef i Elkjøp.

Øystein Schmidt, kommunikasjonssjef i Elkjøp. Foto:

– De hadde brukt vår logo og ellers etterlignet våre grafiske uttrykk. Mange kunder har fortalt oss at de ble lurt. Epostene framstår som ganske så troverdige. Det er tydeligvis slutt på de mange skrivefeilene vi kjenner fra de såkalte Nigeria-brevene. Disse nye epostene er skrevet på nærmest feilfritt norsk, sier Schmidt.

Det er ikke bare Elkjøp som har fått sitt varemerke misbrukt i denne nye bølgen med svindel via epost og SMS. I løpet av de siste månedene har det samme skjedd med blant andre DNB, Posten, Netflix, Expert og Komplett.no.

Ingebjørg Tollnes, kommunikasjonsdirektør i Komplett.

Ingebjørg Tollnes, kommunikasjonsdirektør i Komplett. Foto:

– Vi oppdaget rett før påske at vår logo og vårt navn var blitt brukt i falske eposter om fiktive konkurranser. Det er kommet en del ulike varianter av disse epostene, men budskapet er alltid at man har vunnet noe og at man må betale en liten sum for å få gjenstanden tilsendt, sier Ingebjørg Tollnes, kommunikasjonsdirektør i Komplett.

Les også: Advarer mot svindelmail

Ble lurt til å betale

En mann fra Østlandet opplyser at han gikk fem på den falske konkurransen der eposten så ut til å være fra Elkjøp. Han trodde han hadde vunnet, og klikket på lenken for å betale de fem kronene.

Mener nordmenn er naive

– Det er ikke uten grunn at mange nordmenn blir utsatt for svindelforsøk via epost og SMS. Vi har penger, og vi er naive og høflige, sier Terje Pedersen, seniorrådgiver i Nasjonal kommunikasjonsmyndighet (Nkom).

Pedersen mener nordmenn bør være mer skeptiske til epostene vi får, både når det gjelder å åpne dem og å svare på dem – på grunn av risikoen for virus og svindel.

– Vi må bli langt flinkere til være på vakt og sjekke hvem avsenderen er. Og du må absolutt ikke gi fra deg kontonummer og annen personlig informasjon hvis du ikke er 100 prosent sikker på at det er til en redelig aktør, sier Pedersen, som blant annet jobber med internettsikkerhet.

Anne Dybo, rådgiver i Økokrim, forteller at hun får daglige henvendelser fra folk som har blitt svindlet eller forsøkt svindlet via epost eller SMS.

– Har man bare gitt fra seg kontonummeret, må man kontakte banken og sperre kontoen. Har min gitt fra seg både kontonummer og fødselsnummer, er det litt mer kronglete. Da må man blant annet sørge for at svindlerne ikke kan ta opp lån i ditt navn, sier Dybo. Hun legger til at eventuelle anmeldelser av epostsvindel må leveres til det lokale politikontoret.

– Nettsiden jeg havnet på, minnet om en annen nettside jeg bruker når jeg kjøper ting via internett. Det virket derfor pålitelig. Jeg betalte, og ble sendt videre til en ny nettside med innhold som gjorde at jeg forsto at noe var feil. Da var jeg rask med å kontakte banken og sperre kontoen. Jeg er flau over at jeg lot meg lure, men både eposten og betalingsnettsiden var proft utformet. Heldigvis tapte jeg bare fem kroner samt utgifter til nytt kort, men det er en ekkel følelse å ha gitt fra seg kontoinformasjon til svindlere, sier mannen, som ønsker å være anonym.

Han forteller at han forsøkte å finne ut hvem som sto bak svindelen. Ifølge banken hans endte de fem kronene hos et selskap på Kypros. Om selskapet faktisk står bak svindelen, kan mannen imidlertid ikke være helt sikker på.

Personene som står bak epostsvindlene, befinner seg nesten alltid i utlandet. Det bekrefter både politiet og Nasjonal kommunikasjonsmyndighet (Nkom).

Rune Watz Sundeng, politiførstebetjent i Øst politidistrikt, har etterforsket endel saker som omhandler epostsvindel.

– Det er svært vanskelig for norsk politi å finne ut hvem som står bak. Når vi følger sporene, ender vi som regel opp i utlandet, med andre ord utenfor norsk jurisdiksjon. Svindlerne skjuler sine spor svært godt, og som oftest er det tuklet med IP-adresser, forteller Sundeng.

Fakta om phishing

* Phishing er nettsvindel der vi blir fralurt fortrolig informasjon via epost. SMiShing er phishing via SMS.

* Den kjente reglen er slik: Dersom noe tyder på at det er for godt til å være sant, så er det sannsynligvis for godt til å være sant . Det gjelder for eksempel når du har fått en uventet epost eller SMS om at du har vunnet en konkurranse.

* Sjekk alltid hvem avsenderen av eposten eller SMS-en er. Står det at det er fra for eksempel Elkjøp, skal det alltid stå elkjop.no i avsenderfeltet, ifølge Elkjøp. (Unntak for spørreundersøkelser.)

* På grunn av virusfaren bør du ikke åpne eposter og SMS-er dersom du er usikker på hvem avsenderen er. Dersom du har åpnet eposten/SMS-en, og skjønner at det er et forsøk på svindel, bør du slette den.

* Du kan «hovre» – det vil si peke med musepilen uten å klikke – over en lenke i en epost for å finne ut hvor lenken vil sende deg videre. Viser det seg å være en ukjent nettadresse – der for eksempel nettbutikkens domenenavn ikke er med – er det en risiko for at det er forsøk på phishing. Bare klikk dersom du er sikker. Er du usikker, kan du sjekke nettadressen via en søkemotor, som Google.

* Kontakt banken/kredittutstederen dersom du har blitt utsatt for nettsvindel. Har du gitt fra deg flere personopplysninger, som fødselsnummer, kan det bli nødvendig å kontakte kredittopplysningsselskaper for frivillig sperring av kreditt, blant annet for å unngå at noen tar opp lån i ditt navn.

* Noen ganger kan hele kontoer bli tømt, dersom svindlerne får tak i kontonummer og eventuelle andre tall på et kreditt- eller debetkortet. Andre ganger trekker svindlerne mindre beløp fra kontoen, men flere ganger over tid, slik at det er vanskeligere å merke at noen uærlige har skaffet seg tilgang til kontoen.

* Les mer: www.idtyveri.info , www.nettvett.no , www.finansportalen.no , www.forbrukerradet.noog tips fra Forbrukerombudet, kort lenke: http://bit.ly/1WbORd5

Artikkeltags