Inn i Kina-markedet med komplett telefoniløsning

Stian Halseth (t.v.) og Morten Klausen i ITX Norge omsatte for 6,2 millioner kroner i fjor. I år vokser de ytterligere.

Stian Halseth (t.v.) og Morten Klausen i ITX Norge omsatte for 6,2 millioner kroner i fjor. I år vokser de ytterligere. Foto:

Artikkelen er over 2 år gammel

Stokke-firmaet ITX Norge har signert en avtale med et kinesisk telekomselskap. Dermed har den fire år gamle bedriften kunder i ni land.

DEL

Norge, Sverige, Danmark, Finland, England, Irland, Nederland, Australia og nå Kina. Lista over land hvor ITX Norge har kunder blir stadig lengre. Det har også gitt utslag i omsetningsøkningen hos gründerne Stian Halseth og Morten F. Klausen.

– Vi hadde omtrent 60 prosent omsetningsvekst i fjor, og det gjorde vi parallelt med at vi også hadde mye fokus på å utvikle våre interne produkter, sier Halseth.

I år ligger de også an til å slå fjorårets omsetning på 6,2 millioner kroner med et par millioner.

Egenutviklet teknologi

Hovedsatsningsområdet ligger i det som kalles Unified communications (UC). Kort fortalt er dette komplette telefoniløsninger til bedrifter, hvor softphones, bordapparater og skybaserte sentralbord er integrert i en helhetlig løsning. Visma og Abax er to store, norske bedrifter på kundelista. ITX Norge har utviklet teknologien selv.

– Det som gjør oss unike i markedet er at vi har integrasjon mot CRM-, ERP- og andre fagsystemer. Når man ringer inn, trekker vi ut informasjon fra systemet for å se kundenavnet og annen viktig kundeinformasjon, sier Klausen.

– Man kan også gjøre smartere viderekobling av samtaler, basert på informasjonen man vet om kunden. Hvis en har bestilt fiber, skal han sannsynligvis snakke med noen på leveranse. Da kan vi sende den automatisk videre til leveranse, i stedet for at kunden får mange tastevalg og går via et sentralbord. Bedriftenes kunder får raskere hjelp, sparer tid, og det er mye bedre for våre kunder som slipper å søke opp informasjon om kunden.

Må holde følge

Både Halseth og Klausen hadde fartstid fra bransjen før de startet opp sammen i 2012. Og at det er en bransje i rivende utvikling er det ingen tvil om. Målet er at ting skal gjøres så enkelt som mulig, både for bedriften, kundene og kundenes kunder.

– Nå har vi en teknologi som gjør at vi kan levere over internett, uten installasjon hos kundene. Det var ikke mulig for ti år siden. I dag kan vi levere løsningen vår i en nettleser, og den fungerer på mobiltelefoner, datamaskiner og nettbrett, sier Halseth.

– Automatikk er viktig for oss. Vi kan ikke sitte med manuelle rutiner på alt vi gjør.

Det betyr at de også kontinuerlig må utvikle teknologien for å opprettholde produktets standard.

– Jeg tror det er grunnen til at vi har fått tatt store selskaper. Vi effektiviserer, gjør produktene enklere og bedre, og bruker mye tid på å inkludere nye typer funksjonalitet, sier Klausen.

Trenger flere folk

På Borgeskogen sitter tre teknikere i tillegg til Halseth og Klausen. Salg av produktet er det eksterne forhandlere som står for. De har planer om å fortsette veksten i framtida.

– Vi satser på å bygge opp forhandlerapparatet og salg for å bli mer synlig. Vi ser etterspørselen er stor, så det gjelder bare å komme seg ut og formidle det budskapet. Den veksten vi ser nå er noe vi kan akselerere ganske kraftig hvis vi ønsker det, sier Halseth.

Allerede er de klare til å ansette flere folk. Foreløpig er det usikkert hvor mange.

– I utgangspunktet er vi åpne for å ansette ganske mange, men vi må finne de rette personene. Kortsiktig trenger vi én til to personer. Markedet er der – så lenge vi skaffer de rette menneskene er det ikke noe problem, sier Halseth.

Artikkeltags