Gå til sidens hovedinnhold

Tilbake til storhetstiden

Artikkelen er over 6 år gammel

Pikkolo, prosecco og det klassiske sommershowet er tilbake for å løfte «Smilehullet» til en ny storhetstid.

Wassilioff hotell i Stavern var for tre år siden langt fra den stolte storstua det en gang hadde vært.

Det var preget av forfall, og hotellet ble solgt.

– Siste år var det standup og underholdning, men uten det tradisjonelle showet. Jeg ønsker å ta hotellet tilbake til den gamle storhetstiden. Det var et fyrtårn 18-1900-tallet, forteller hotelldirektør Thomas Christensen.

Så begynner det altså å skje ting igjen i «Smilehullet» Stavern.

LES FLERE SAKER FRA VESTVIKEN24.NO

Hørte om pikkoloen

Flere investorer gikk sammen med Christensen og kjøpte det forfalne hotellet.

– Vi gikk i gang umiddelbart med oppgradering på stort sett hele hotellet, sier Christensen.

Når Christensen senere hadde nok kapital, kjøpte han ut de andre.

Målet er å gjøre hotellet like historisk som da det var på sitt beste.

– I år leste de som har hatt showet at jeg skulle ha pikkolo og gjenreise hotellet. Stig-Werner Moe og Tom Styve, som er knyttet til Sommershowet, hadde ideen. De hørte hotellet skulle ha tilbake pikkoloen, som mange forbinder med «Hotel Cæsar». Mye av rammen til showet skal derfor dreie seg om pikkoloen.

Hotelldirektøren var først skeptisk til å være del av sommershowet.

– Det er jo slik at om showet er dårlig så slår det tilbake på oss og skader ryktet vårt.

De ville tilbake til den opprinnelige formen for sommershow, få «Chat Noir» tilbake til Wassilioff. Den type oppsetning med mer sang og sparkepiker. Mer revy. Få showet tilbake til «Smilehullet», som man kaller Stavern. Da var direktøren solgt.

LES OGSÅ: Luksus uten å bli blakk

Kjendisfest

Sommershowet skal være som før i tiden, en klassisk revy, og med lokale sparkepiker.

– Tom Sterri har regien. Premieren er på St. Hans-aften. Vi får besøk av noen kjendiser, Se og Hør, VG og Dagbladet, pluss at det er en fin dag å ha det på. Det er jo Sterri som har trukket i noen tråder her, sier Christensen fornøyd.

Showet holder på helt fram til 18. juli, med stort sett to forestillinger per dag.

– Vi satser mye på oppgraderingen. Champagne og rød løper. Mat med 5-retters menyer. Med oppgradert opphold skal vi spille på ærverdigheten til hotellet og showet, gjentar han.

LES OGSÅ: Park Hotel kutter inntil 10 årsverk

«Nytt» hotell

– Det klassiske inntrykket er forsterket. Vi snakker jo om 170 år med historie. Vi velger mye i barokkstil. Tunge møbler med fløyel og slike ting. Vi etterligner ingen andre og beholder særpreget, bedyrer Christensen.

Det skal være gammelt, men oppgradert standard. Såpekopper, kraner, puter, madrasser og slikt, alt er nytt. Christensen har brukt mange millioner på hotellet. Hvert år.

– Det er kostbart å drive, men vi ser at vi får igjen for investeringene. Alt hotellet genererer går rett tilbake til hotellet. Vi følger ikke trender, men beholder ting som minibar, tekoker, hårføner og tykke håndklær. Det skal være stas å bo her.

LES OGSÅ: - Vestfold satser minst på turisme

Fem stjerner?

Første generasjon Wassilioff var en dyktig hotellmann og fikk hotellet opp til tre stjerner i datidens Michelinguide, Beckers.

– Det var stort. Nå ble vi nettopp firestjerners. Vi bestreber hele tiden å bli bedre. Lettere for en kjede å sette sine egne betegnelser og bedømme seg selv. Som et selvstendig hotell er det vanskeligere, så at vi har fått fire stjerner er veldig moro, sier Christensen.

Det krever langt mer enn en vanlig jobb å være både eier og hotelldirektør.

– Familien har ikke vært på en skikkelig ferie siden vi startet. Vi kommer oss unna noen dager når vi kan. Det er en livsstil dette, sier han og nikker ettertenksomt.

Livsstil, altså. Hvor tror du hotelldirektøren elsker å være når han er på ferie?

– Da elsker jeg å være på gode hoteller, slappe av og bli inspirert!

Kommentarer til denne saken