Lavere inntekter for Larvik havn tross containerrekord

Stadig flere containere er innom Larvik havn, men den totale godstrafikken går ned. Det gjør også inntektene.

DEL

Ferske tall fra virksomheten ved Larvik havn viser at det ved utgangen av tredje kvartal ble lastet og losset i overkant av 1,4 millioner tonn gods – en nedgang på hele 23 prosent fra 2018.

– Det henger sammen med utviklingen i den prosjektavhengige bulktrafikken som påvirker godsvolumene i stor grad, sier markedssjef Beate Palmgren i en pressemelding.

Ved utgangen av september ligger driftsinntektene på 50 millioner kroner. Dette er en svak nedgang mot fjoråret og henger sammen med den samlede trafikkutviklingen.

LES OGSÅ (+): Mobile-forretningene slås sammen – ansatte mister jobben

Rekordmange containere

Larvik havn er den neste største godshavnen i Norge, og sysselsetter i overkant av 400 mennesker.

På plussiden går det mot rekord for antall containere som er innom havna. Så langt i år er det håndtert over seks prosent flere containerenheter enn i tilsvarende periode i toppåret 2018. Bedriften regner med å passere fjorårets nivå med god margin ved årets slutt.

SENTRAL OPPGAVE: – Å bidra til en positiv utvikling av lokalt næringsliv er Larvik havns viktigste rolle, sier markedssjef Beate Palmgren.

SENTRAL OPPGAVE: – Å bidra til en positiv utvikling av lokalt næringsliv er Larvik havns viktigste rolle, sier markedssjef Beate Palmgren. Foto:


– Den positive utviklingen i containertrafikken over Larvik havn er svært gledelig. Vi har gjennom å ha drevet lønnsomt i en årrekke hatt mulighet å investere i moderne fasiliteter for å bli det naturlige knutepunktet mellom sjø- og landtransport, sier Palmgren.

LES OGSÅ (+):

Fredrik (27) driver reklamebyrå: – Vi er på desperat jakt etter flinke innholdsprodusenter

Eksport av Larvikitt

Terminalen har en markedsandel på 16 prosent av containertrafikken i Oslofjorden og håndterer årlig opp mot 80.000 containere. En stor eksportartikkel ut over Larvik er Larvikitt.

– Eksporten av Larvikitt til store markeder i Østen, og på vårt eget kontinent, gjør havnen til et bankende hjerte for hele Larvikitt-industrien. Larvik Havn trygger en rekke lokale arbeidsplasser og bidrar til å gjøre steinindustrien konkurransedyktig internasjonalt, sier markedssjefen.

Passasjertrafikken i Larvik havn har hatt en liten vekst, ifølge pressemeldingen: Rundt 683.000 passasjerer reiste med ferge mellom Larvik og Hirtshals så langt i år – to prosent flere enn i fjor.

Fremtidige krav og forventninger

Larvik Havn er selvfinansiert uten offentlige bidrag økonomisk, og må til enhver tid sikre en akseptabel lønnsomhet og en bærekraftig økonomi.

– Arbeidsplassene og ringvirkningene havnen skaper for regionen, ved å bidra til en positiv utvikling av lokalt næringsliv, er Larvik Havns viktigste rolle, nå og i framtiden. En sunn og bærekraftig økonomisk utvikling gjør oss i stand til å møte fremtidige krav og forventninger fra havnens brukere og regionens næringsliv, sier Palmgren.

Artikkeltags

Kommentarer til denne saken