Byttet ut fredagskos med treningsøkt i lunsjen

Legger til rette: – Vi mener mer fysisk aktivitet gir større effektivitet, lavere sykefravær og et mer positivt miljø, sier instruktør Tony Rene Asmyhr, her sammen med Erneste Bahadir. Foto: Reidar Lindqvist

Legger til rette: – Vi mener mer fysisk aktivitet gir større effektivitet, lavere sykefravær og et mer positivt miljø, sier instruktør Tony Rene Asmyhr, her sammen med Erneste Bahadir. Foto: Reidar Lindqvist

Av
Artikkelen er over 3 år gammel

Når RDR gjør opp regnskapet etter arbeidsdagen, kan de plusse på en ekte sportslunsj.

DEL

– Kom igjen nå, bare 30 sekunder til!

Lunsjpausen hos regnskapsfirmaet RDR Services på Barkåker denne fredagen skiller seg ut fra lunsjpauser flest på ukens siste arbeidsdag. Ingen pølser eller kaker. Ingen gode historier. Snadder og sladder er byttet ut med «lunges» og «bumperflips». Det jobbes hardt. Akkurat som resten av dagen, men likevel helt annerledes. Kontorjobben er blitt fysisk.

– For oss kontorfolk er dette midt i blinken. Når man trener på egenhånd, er det fort gjort at det bare blir løping, men nå får vi også gjort viktige øvelser for skuldre og bakke, sier daglig leder og partner Lars Marius Feen.

LES FLERE SAKER FRA VESTVIKEN24.NO

Ukentlig fellesøkt

Han forteller at treningsapparatene utenfor kontorene ble kjøpt inn for to år siden, men at bedriften så behovet for tettere og mer personlig oppfølging. Derfor har de hyret inn Tony Rene Asmyhr og Lene Honore fra TIKO Performances, som er på besøk og kjører intervalløkten hos dem denne fredagen.

– Nå kommer vi å gjøre dette en gang i uka, og etter hvert gjøre det på egenhånd en til to ganger i uka, sier Feen.

Tar tak: – Apparatene har vært litt i bruk, men det tar tid å komme skikkelig i gang, sier daglig leder Lars Marius Feen (nærmest).

Tar tak: – Apparatene har vært litt i bruk, men det tar tid å komme skikkelig i gang, sier daglig leder Lars Marius Feen (nærmest).

Sparer tid

Det er slett ikke uvanlig at kollegaer trener sammen på morgenen eller ettermiddagen, ofte også i organisert form. At man gjør det, med hjelp fra ekspertise, på arbeidsplassen, er foreløpig ikke like innarbeidet.

– Tidsaspektet er naturligvis viktig, vi kan trene i arbeidstiden uten at mye tid går bort til transport, sier Feen.

Etter en lang og god oppvarming, mobilitetstrening, styrkeintervaller (30 sekunders arbeid, 30 sekunders hvile) i 12 minutter og uttøyning, er det en sliten, men likevel munter gjeng som tar fatt på siste arbeidsøkt denne uken.

LES OGSÅ: Genene styrer kondisen din

– Dette var nyttig, jeg lærte i alle fall mye nytt, sier Madeleine Aleksandersen.

Investerer i helse

Kollega Erneste Bahadir, som har god erfaring fra trening, nikker anerkjennende før kollega og partner Sturla Torød legger til:

– Med mye jobb og mange timer på kontoret er dette gull verdt. Det er ikke like lett å komme i gang med trening etter en lang arbeidsdag.

LES OGSÅ: Masseres og knekkes til på jobb

Instruktør Tony Rene Asmyhr forteller at funksjonell trening tilrettelagt for bedrifter er et viktig satsingsområdet for treningssenteret på Vear.

– Stadig flere bedrifter ser nytten av å investere i helse og velvære for sine ansatte i en ellers travel hverdag. Opplegget må både ta hensyn til den enkelte medarbeider og bedriften som helhet, sier han.

Roser tiltaket: – Dette er jo også noe som kan bidra til å styrke arbeidsforholdene hos oss ytterligere, sier Madeleine Aleksandersen.

Roser tiltaket: – Dette er jo også noe som kan bidra til å styrke arbeidsforholdene hos oss ytterligere, sier Madeleine Aleksandersen.

Artikkeltags