Flere hotelldirektører i Vestfold peker på juli som en spesielt god måned i sommer, men trekker fram ulike forhold bak de gode tallene.
Hotelldirektøren hos Thon Hotel Åsgårdstrand mener likevel at Vestfold fortsatt har et ubrukt potensial når det kommer til å trekke turister til Vestfold.
Les også: 8 av 10 overnattet her
LES FLERE SAKER PÅ VESTVIKEN24.NO
Uforutsigbare juli
Etter at hotelldirektør Per Stang Christensen hos Thon Hotel Åsgårdstrand har kikket gjennom juli-tallene fra 2004 og fram til i år, forteller han at årets juli-måned er den nest beste i tidsperioden, bare slått av 2013.
- Rekorden i 2013 har sammenheng med Munch-jubileet. Jeg må si vi er svært fornøyde med sommeren i år, sier Christensen.
Belegget i juli endte på 65 prosent, og økte med 13 prosent sammenlignet med juli i fjor.
Han forteller videre at juli er den måneden det er vanskeligst å forutsi utviklingen for.
- Noen mener at godt vær gir bra belegg, andre at dårlig vær gjør det. Det er den vanskeligste måneden å spå, sier Christensen.
- Har mulighet til å styrke seg som turist-fylke
I likhet med flere av de andre hotelldirektørene viser han til mange faktorer som kan ha bidratt til de gode resultatene.
- Vi har vært i en periode da mange har funnet veien til Mellom-Europa. Med kursen på euroen er det kanskje mange som finner tilbake til Norge nå. Flaggskipene våre i Åsgårdstrand er de rolige omgivelsene, panoramautsikten over Oslofjorden og nærheten til Munchs hus, sier Christensen.
Han mener også at Vestfold har alle muligheter til å styrke seg ytterligere som et turist-fylke:
- Det er mange ting som tilsier at turismetrøkket bør kunne øke i Vestfold, sier han, og viser blant annet til et mangfold av severdigheter og god tilknytning til både Sverige og Tyskland, gjennom båt- og togforbindelse, samt E18.
Drahjelp fra Skjeggestadbrua
Ørjan Sønvisen hos Holmestrand Fjordhotell forteller om en sommer som har vært over all forventning.
- Det har vært en veldig bra sommer. Folk har ferieplaner uansett vær, sier Sønvisen, og viser til et belegg på rundt 70 prosent i sommermånedene.
Det er langt over normalen som ligger på 50 prosent.
Foruten godt besøk av turister, har hotellet også dratt nytte av arbeidet på E18 i forbindelse med Skjeggestadbrua.
- Det har dryppet på oss. Mange arbeidere og uteledere bor her. Vi er eneste hotell i nærheten, med unntak av i Horten, sier Sønvisen.
Samtidig viser Sønvisen til at den gode sommeren skyldes godt besøk fra alle typer gjester, enten det er private eller forretningsfolk.
Hotelldirektør Morten Christensen hos Hotel Wassilioff i Stavern jubler over den han beskriver som tidenes sommer. Nok en gang. Selv etter en svært god sommer i fjor.
- Jeg trodde været i fjor var årsaken bak de gode tallene da, og var litt bekymret for sommeren i år, sier Christensen.
Et sammensatt bilde
Mens hotellet i Stavern i juni hadde et belegg på 72 prosent, var belegget i juli på hele 85 prosent.
Med en svak norsk krone har flere tidligere i år spådd et godt år for reiseliv og hotellbransjen i landet og Vestfold. Christensen tror likevel at bildet er mer sammensatt enn som så:
- Det er langt i fra bare krona som har gjort dette. Stavern har blitt kåret til Norges sommer-by for tredje gang. Vi har gjennomført mye oppussing og hatt god markedsføring av hotellet. Det har også vært mye oppmerksomhet rundt sommershowet, oppsummerer Christensen.
Hotelldirektør Torgeir Birkeland hos Best Western Horten Hotell forteller at de i juli i år hadde 850 flere romdøgn enn i fjor, og et belegg på 64 prosent i juni og 56 prosent i juli.
- Jeg tror den gode sommeren i fjor gjorde at mange planla ferie i Norge i år. I tillegg har vi pusset opp mange rom, sier Birkeland om årsaker til den gode sommeren.
Hotellet, og Horten hotelldrift AS, overtok også driften av Brygga hotell i Horten før sommeren.
Spontane besøk
Hos Quality Hotel Grand Farris i Larvik har det også vært en god sommer.
- Vi er kjempefornøyde, og har hatt større omsetning i år enn i fjor, sier hotelldirektør Lilly Røed.
Hotellet hadde en svært god sommer i fjor, med et belegg på over 90 prosent. Denne sommeren var belegget på 80 prosent.
- Vi har solgt færre, men dyrere rom, sier Røed.
Spesielt for årets sommer har vært pågang fra svært mange spontane, drop-in kunder, ifølge Røed.
- Jeg har ikke tallene helt klare, men mitt inntrykk er at det har vært mange innlandsturister i sommer, sier Røed.
Hotellene i Sandefjord og Visit Sandefjord melder også om en rekordsommer, der de for første gang passerte 11.000 romdøgn i juni.
- Bruker penger på å bo og spise
Hotelldirektør Jeanette Christoffersen hos Quality Hotel Klubben i Tønsberg forteller at det har vært en todelt sommer.
- Juli har vært veldig bra, med en økning i belegget på fem prosent.
Mens belegget i juni havnet på 60 prosent, mot 61 prosent i juni i fjor, endte belegget i juli på 65 prosent. Omsetningen i sistnevnte måned hadde en økning på 600.000 kroner, ifølge Christoffersen.
Hun er noe usikker på årsaken bak økningen, men tror det har en sammensatt forklaring av været, den svake norske kronen og godt salg av deres show-pakker.
- Showet med Øyvind Blunck ble en hit og var helt utsolgt. Det har en målgruppe som bruker penger på å bo og spise hos oss, framfor å gå ned på brygga, sier Christoffersen.