Gå til sidens hovedinnhold

Ukjente i Norge, høster internasjonal oppmerksomhet

Selskap i Vestfold:

Artikkelen er over 6 år gammel

Chrypho blir stadig dratt fram internasjonalt som et selskap å følge med på. I Norge er det stillere.

 I 2015 har Crypho havnet på World Economic Forums liste over 25 nykommere i 2015, på Techrepublic 10 på topp innen det samme temaet, og på Computerweekly.com sin liste over seks nordiske selskaper som alle innen it-bransjen bør følge med på.

-På lista fra Techrepublic var det ni amerikanske selskaper og oss. At vi havner på disse listene gir oss god annerkjennelse, forteller daglig leder og gründer Geir Bækholt.

LES OGSÅ: Gir ut første norske spill for Xbox One

LES OGSÅ: Bra nok for Sverige, nektes i Norge

LES FLERE SAKER PÅ VESTVIKEN24.NO

 

Lite fokus på it-sikkerhet

Programvaren Crypho utvikler er for meldinger og chat, likt SMS og SnapChat som mange kjenner.

Forskjellen er at det fungerer både på mobiltelefoner, på pc-er, og over web, og at alle meldinger og filer som deles er ende-til ende kryptert. Dette gjør at ingen utenforstående får innsyn i det som sendes. Ikke engang Crypho kan se hva kundene snakker om.

Bækholt mener at grunnen til at selskapet får mer internasjonal enn nasjonal oppmerksomhet ligger i forskjeller i fokuset på It-sikkerhet.

-Vi jobber med en problemstilling folk ikke tar så nøye i Norge sammenlignet med andre land, sier Bækholt.

Selv om det har vært flere avsløringer det siste året, både i forbindelse med overvåking og industrispionasje, har Bækholt inntrykk av at interessen og bekymringen for temaet kommer og går like fort som avsløringene dukker opp og blir borte i mediebildet.

-Det er de samme folkene som bryr seg som før, sier han.

Store kunder

Selskapet har vært aktivt siden 2012. De første årene har vært preget av et negativt driftsresultat. Ifølge Bækholt skyldes dette at de første årene hovedsakelig har gått til systemutvikling.

-Det tar tid å etablere troverdighet i denne bransjen. Det er først nå det begynner å gå riktig vei, forteller han.

Han forteller at de er i gang med flere spennende prosjekter, men er forsiktig med å nevne kunder på grunn av problemstillingen de jobber med.

-Vi har rundt 10. 000 brukere av systemet vårt, med kunder innen blant annet finans, advokattjenester og offentlig forvaltning, forteller Bækholt.

I tillegg har de to kunder som ligger inne på listene til businessmagasinet Fortune over de 100 største amerikanske selskapene målt etter brutto inntekter (Fortune 100).

De har også inngått en avtale med det russiske antivirusselskapet Kaspersky lab i forbindelse med utviklingen av et akseleratorprogram for it-selskaper.

- Det er et akseleratorprogram for gründerselskaper som holder på med it-sikkerhet. Det begynner å bli vanligere at store selskaper lager innovasjons-programmer og liknende, ettersom mye av de spennende innovasjonene skjer nettopp utenfor de etablerte selskapene, forteller Bækholt.

Satser på det norske markedet

Trass internasjonal oppmerksomhet og de store utenlandske kundene, har Crypho blikket rettet mot det norske markedet.

-Vi satser mest på Norge nå, men en naturlig forlengelse vil etterhvert være London og Berlin. Vi jobber mye med å etablere nye samarbeidspartnere for tiden. Det viktigste for oss er å nå ut til flere og skape større vekst, sier Bækholt.

Kommentarer til denne saken